X
Nordic region's business magazine • december 12, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Enskede IK:s nya klubbmärke väcker starka reaktioner

Publicerad december 12, 2025

Fotbollsklubben Enskede IK har lanserat en ny visuell identitet, skapad av Bedow Design. Denna förändring har dock mött motstånd, och på sociala medier flödar negativa kommentarer.


”Jag känner mig väldigt trygg i det arbete vi har gjort”, säger Perniclas Bedow.


Enskede IK, en av Sveriges största fotbollsföreningar, har en lång historia av att utbilda talanger som nått landslaget. Den nya identiteten, som planeras att implementeras nästa år, är baserad på konceptet ”fotbollsdrömmar”.


”Vi vill vara mer inkluderande än så. Det kan exempelvis handla om en förälder som drömmer om att barnet ska få en kompis”, förklarar han vidare.


Symboliken i den nya designen, som inkluderar cirklar för människor, fotboll och plats, representerar också dessa drömmar. Trots att en uppdatering av det gamla klubbemblemet presenterades, valde styrelsen en mer radikal förändring.


Den nya designen har dock inte mottagits entusiastiskt. Klubbchefen rapporterade att 85–90 procent av deltagarna vid presentationen var positiva, men kritiken har varit stark. Sportjournalisten säger:

”Givetvis skrattretande dåligt. Det är inte ens 0 av 10.”


Pontus Wernbloom, före detta IFK Göteborg-spelare, jämförde märket med något han hade designat i Paint vid nio års ålder. Även Leonard Jägerskiöld, som skrivit om fotbollens heraldik, kritiserar beslutet hårt:

”Nej, men det här är faktiskt fruktansvärt uselt av Enskede IK. Att offra ett traditionsenligt föreningsemblem i jakten på ett varumärke är tragikomiskt.”


Kommentarerna på klubbens sociala medier är överlag negativa, vilket har lett till att Enskede IK stängt av kommentarsfunktionen på Instagram. Bedow bemöter kritiken med lugn och säger:

”Fult är embryot till fint. Det är bara tid som står däremellan.”


Han förklarar att det är naturligt att reagera starkt på förändringar, och att han respekterar de känslor som kritikerna uttrycker. ”Men jag känner mig väldigt trygg i det arbete vi har gjort. Det är förankrat strategiskt på alla plan.”

Mest lästa
  1. Framtiden för berättande i en digital värld

  2. Kritik mot Meta: Schibsted och Bonnier kräver uteslutning från IAB

  3. Revolve stärker sin ställning i Stockholm genom partnerskap

Fler intressanta artiklar

Vinnarna av Sveriges Superkommunikatörer 2025 avslöjas snart

Publicerad december 12, 2025

Inom kort kommer de som utmärkt sig inom kommunikation att hyllas i Resumés tävling. Här presenteras de personer som har fått i uppdrag att bedöma de mest framstående kommunikationsinsatserna under…

Lärdomar från 2025: Popkulturens Inflytande på Varumärken

Publicerad december 12, 2025

Varumärken kan dra viktiga insikter från några av de mest framträdande popkulturella händelserna under 2025. I år har allt från oväntade samarbeten till kändisförlovningar och nya kulturella strömningar fångat allmänhetens…

SKF lanserar innovativ plattform under Nobelveckan

Publicerad december 12, 2025

SKF förbereder en unik utomhusaktivitet på Hötorgsskraporna under Nobelveckan för att nå fram till ledande experter inom vetenskap och innovation. Initiativet, kallat The Patent Bay, är en plattform där företag…
AI hjärna

Ökad AI-användning bland stora företag: En ny trend i Sverige

Publicerad december 12, 2025

Svenska företag anammar allt fler AI-lösningar, med störst användning bland de större företagen. En rapport från SCB visar att 71,9 procent av stora företag använder AI, vilket är betydligt högre…

Enskede IK:s nya klubbmärke väcker starka reaktioner

Publicerad december 12, 2025

Fotbollsklubben Enskede IK har lanserat en ny visuell identitet, skapad av Bedow Design. Denna förändring har dock mött motstånd, och på sociala medier flödar negativa kommentarer.”Jag känner mig väldigt trygg…

Återkomsten av överklasspolisen hos Burger King

Publicerad december 12, 2025

När Burger King introducerar sin senaste premiumburgare, vänder man sig åter till Freudian Slips karaktär ”Överklasspolisen”.Denna karaktär, som spelas av olika skådespelare, dök först upp i sketchen ”Radikala östermalmare” år…

Ungdomstrender 2026: Mysiga platser och gemenskap

Publicerad december 12, 2025

Veckans avsnitt av Debrief bjuder på en intressant diskussion. I detta program får vi höra från en expert inom livsstil och konsumtion.Johanna Göransson, livsstils- och konsumtionsexpert på Ungdomsbarometern, utforskar deras…

AIK:s nya årskort med svart pass lanseras

Publicerad december 11, 2025

AIK Fotboll lanserar ett innovativt svart pass som det nya årskortsbeviset, i samband med kampanjen ”Vi är Allmänna Idrottsklubben”. Denna kampanj baseras på berättelser från tusentals supportrar som delat sina…

Tanrevels strategiska PR-partnerskap i Norden

Publicerad december 11, 2025

Redgert Comms har utsetts till PR-partner för skönhetsvarumärket Tanrevel, som nu expanderar på de nordiska marknaderna. Byrån kommer att ansvara för att leda PR-arbetet, skapa strategiska samarbeten och utveckla kreativa…

AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Publicerad december 11, 2025

Arbetsmarknaden genomgår förändringar som gör att arbetsgivare söker individer med AI-kompetenser, vilket medför nya utmaningar, säger en rapport från AI Sweden.Enligt rapporten kan en väl genomförd omställning bidra positivt till…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.