X
Nordic region's business magazine • oktober 10, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

En tredjedel av svenskarna avstår från köp på sociala medier

Publicerad oktober 10, 2025

Enligt årets undersökning av Svenskarna och internet har en tredjedel av svenskarna avstått från att handla på nätet via sociala medier på grund av misstänkt bluffannonser. Detta skapar oro bland marknadsförare.


Enligt Internetstiftelsens omfattande rapport har 60 procent sett bluffannonser, men få väljer att anmäla dem. En stor effekt är att var tredje person avstår från att köpa något när de misstänker att annonsen är falsk.


”Det är beklagligt men fullt förståeligt att förtroendet för annonser i sociala medier rasar. Andelen bluffannonser och AI-genererat innehåll skenar just nu på både Metas plattformar och Tiktok, och tyvärr är väl upplevelsen att ingen av dem riktigt tar problemet på allvar,” säger hon.


Detta medför signifikanta konsekvenser för varumärken. En annan mediebyråledare kommenterar: ”Att var tredje användare avstår från köp är en anmärkningsvärd signal om att problemet nu riskerar att påverka konsumtionen på en bredare front,” säger han.


Det finns också motstridiga siffror; e-handeln hade en rekordhög omsättning under augusti. En expert pekar på att bluffannonser ökar, särskilt inför storhelger, och att det är lättare att göra fel när man har bråttom.


”Om annonsen är ”för bra för att vara sann” så är det nog bra att kolla en extra gång vem som är avsändare,” säger han, med en varning att äldre personer är extra utsatta.


Även om bluffannonser ofta kopplas till oseriösa företag, anser en annan expert att detta fenomen påverkar även legitima annonsörer. ”När konsumenter börjar ifrågasätta annonsers trovärdighet påverkar det i förlängningen även seriösa varumärken och deras konvertering,” säger han.


Trots att OMD inte sett oro från annonsörer, poängteras att siffrorna är en del av ett större mönster av förändrade konsumentbeteenden. Ett annat centralt problem är en ny EU-förordning om politisk reklam som påverkar annonsverksamheten.


”Mogna annonsörer tenderar att avstå från att marknadsföra för generösa erbjudanden då osäkerheten hos konsumenten ökar,” säger hon.


En digital chef övertygar att marknaden behöver mer ansvar i sina annonspengar och att bluffannonser inte enbart beror på sociala plattformar. ”Problemet berör också medieplaceringar hos mindre seriösa aktörer,” säger hon.


Facebook toppar listan över plattformar där bluffannonser syns mest, följt av Instagram och Tiktok. Medierådgivare framhäver vikten av att använda kanaler med hög kvalitet för annonsering.


”Vi behöver värna kvalitativa publicistmiljöer, men sociala plattformar erbjuder hög räckvidd och engagemang,” säger han. Det framhålls också att det finns bra kontroller för att minimera riskerna med bluffannonser.


Samtidigt påpekas att sociala medier påverkas negativt av bluffannonser. ”Det kommer att påverka medieinvesteringen över tid, vilket i sin tur påverkar avkastningen,” säger hon.


Det betonas att sociala medier är viktiga och att annonsering där måste ske på ett ansvarsfullt sätt. ”Det handlar inte om att sluta annonsera där konsumenterna är,” säger hon.


Flera mediebyråer trycker på vikten av att sätta press på sociala medier för att hantera problemet. ”Världens mediebyråer är små i sammanhanget. Lagstiftning på EU-nivå kan vara mer effektiv,” säger han.


En expert sammanfattar vad som krävs för förändring: ”Det måste finnas ett ekonomiskt incitament, där en minskad andel av mediekakan är ett tydligt sådant,” säger han.


Den här texten publiceras både i Resumé och Dagens Media, båda titlarna ingår i Bonnier News Business.

Mest lästa
  1. Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

  2. Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

  3. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Fler intressanta artiklar

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.