En mörk spegel av reklamvärlden: Ny roman av Niklas Turner Olovzon
Publicerad september 7, 2025
Publicerad september 7, 2025
Den senaste romanen av Niklas Turner Olovzon, med titeln Glashus, har just släppts och utspelar sig delvis i reklambranschen. I en intervju med Resumé delar han med sig av sina tankar om boken, som har djupa rötter i hans erfarenheter inom branschen.
Olovzon förklarar varför han har dröjt med att publicera idén:
”Fanns en oro”, säger han. Boken skildrar 15 års förändringar inom branschen, inklusive påverkan från metoo-rörelsen.
Olovzon, som är vd för kommunikationsbyrån Passion Lab, debuterade som författare 2022 med spänningsromanen Isberg, som fick ett överväldigande positivt mottagande. I sin senaste roman återvänder han till en av de mindre karaktärerna från sin första bok.
I Glashus får läsaren följa Micke, en creative director som kämpar med sin karriär i Stockholms reklamvärld. En händelse i hissen mellan honom och en kvinna i nödläge leder till att Micke tvingas konfrontera sin egen kris.
Olovzon berättar att berättelsen om hissolyckan har funnits i hans sinne länge och att det kändes olämpligt att skriva om det tidigare, då hans son varit med om en liknande olycka.
”Det finns inga direkta kopplingar till vår upplevelse i bokens handling, men det fanns ett obehag hos mig inför historien och en oro för att omvärlden skulle tolka det som någon slags cynism”, förklarar han.
Mickes karriär är i gungning och han kämpar för att hitta en väg ut ur sin situation. Han är jagad av en reporter, vilket skapar ytterligare stress.
”Micke förstår att han är slut”, säger Olovzon.
Boken skildrar reklambranschens mörka sidor och hur metoo-rörelsen påverkat den.
”Jag gillar att skriva om personer som är lite nötta och skadade, men som varken är onda eller goda”, säger han.
Berättelsen inbegriper element som är inspirerade av verkliga händelser och anekdoter från branschen.
”Det är lätt att bli lite för kär i det man själv tycker är kul”, reflekterar Olovzon, och beskriver vikten av att hålla berättelsen intressant för läsarna.
När det kommer till hur branschen har förändrats, anser Olovzon att Micke är en symbol för reklambranschen och dess utmaningar.
”Mickes kris är också en klassisk kreatörskris”, säger han och beskriver hur pressen ökar när hans byrå står inför en potentiell uppköp.
Olovzon diskuterar också hur metoo-rörelsen påverkade uppfattningen om reklambranschen.
”Den visar på båda sidorna – både hur bra det var att metoo skedde, men också den dubbelmoral som uppstod i samband med det”, säger han.
Boken väver samman Mickes och Josefines berättelser, och Olovzon ser likheter mellan dem trots deras olika bakgrunder.
”Det finns fler paralleller än skillnader mellan dem”, reflekterar han.
Olovzon uttrycker en önskan att återvända till reklambranschen för framtida böcker, då han finner det fascinerande att skildra en bransch fylld av mytbildning.
”Jag fick blodad tand”, säger han och hoppas kunna skriva en riktig Mad Men i framtiden.
Trots kritik mot branschen ser Olovzon fortsatt värde i att arbeta med reklam.
”Det är fortfarande en fri värld”, säger han, och upplever glädjen av kreativitet i sitt arbete.