X
Nordic region's business magazine • september 7, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

En mörk spegel av reklamvärlden: Ny roman av Niklas Turner Olovzon

Publicerad september 7, 2025

Den senaste romanen av Niklas Turner Olovzon, med titeln Glashus, har just släppts och utspelar sig delvis i reklambranschen. I en intervju med Resumé delar han med sig av sina tankar om boken, som har djupa rötter i hans erfarenheter inom branschen.


Olovzon förklarar varför han har dröjt med att publicera idén:

”Fanns en oro”, säger han. Boken skildrar 15 års förändringar inom branschen, inklusive påverkan från metoo-rörelsen.


Olovzon, som är vd för kommunikationsbyrån Passion Lab, debuterade som författare 2022 med spänningsromanen Isberg, som fick ett överväldigande positivt mottagande. I sin senaste roman återvänder han till en av de mindre karaktärerna från sin första bok.


I Glashus får läsaren följa Micke, en creative director som kämpar med sin karriär i Stockholms reklamvärld. En händelse i hissen mellan honom och en kvinna i nödläge leder till att Micke tvingas konfrontera sin egen kris.


Olovzon berättar att berättelsen om hissolyckan har funnits i hans sinne länge och att det kändes olämpligt att skriva om det tidigare, då hans son varit med om en liknande olycka.

”Det finns inga direkta kopplingar till vår upplevelse i bokens handling, men det fanns ett obehag hos mig inför historien och en oro för att omvärlden skulle tolka det som någon slags cynism”, förklarar han.


Mickes karriär är i gungning och han kämpar för att hitta en väg ut ur sin situation. Han är jagad av en reporter, vilket skapar ytterligare stress.

”Micke förstår att han är slut”, säger Olovzon.


Boken skildrar reklambranschens mörka sidor och hur metoo-rörelsen påverkat den.

”Jag gillar att skriva om personer som är lite nötta och skadade, men som varken är onda eller goda”, säger han.


Berättelsen inbegriper element som är inspirerade av verkliga händelser och anekdoter från branschen.

”Det är lätt att bli lite för kär i det man själv tycker är kul”, reflekterar Olovzon, och beskriver vikten av att hålla berättelsen intressant för läsarna.


När det kommer till hur branschen har förändrats, anser Olovzon att Micke är en symbol för reklambranschen och dess utmaningar.

”Mickes kris är också en klassisk kreatörskris”, säger han och beskriver hur pressen ökar när hans byrå står inför en potentiell uppköp.


Olovzon diskuterar också hur metoo-rörelsen påverkade uppfattningen om reklambranschen.

”Den visar på båda sidorna – både hur bra det var att metoo skedde, men också den dubbelmoral som uppstod i samband med det”, säger han.


Boken väver samman Mickes och Josefines berättelser, och Olovzon ser likheter mellan dem trots deras olika bakgrunder.

”Det finns fler paralleller än skillnader mellan dem”, reflekterar han.


Olovzon uttrycker en önskan att återvända till reklambranschen för framtida böcker, då han finner det fascinerande att skildra en bransch fylld av mytbildning.

”Jag fick blodad tand”, säger han och hoppas kunna skriva en riktig Mad Men i framtiden.


Trots kritik mot branschen ser Olovzon fortsatt värde i att arbeta med reklam.

”Det är fortfarande en fri värld”, säger han, och upplever glädjen av kreativitet i sitt arbete.

Mest lästa
  1. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  2. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

  3. Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Fler intressanta artiklar

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Utmaningar och möjligheter för nya byråer i svåra tider

Publicerad september 9, 2025

I en lågkonjunktur är det en tuff väg att starta en byrå. Resumé har analyserat slutsatserna för nyare företag inom kommunikationsbranschen. ✓Osäker framtid för Allvaret ✓The Great Exhibition visar på…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.