X
Nordic region's business magazine • september 7, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

En mörk spegel av reklamvärlden: Ny roman av Niklas Turner Olovzon

Publicerad september 7, 2025

Den senaste romanen av Niklas Turner Olovzon, med titeln Glashus, har just släppts och utspelar sig delvis i reklambranschen. I en intervju med Resumé delar han med sig av sina tankar om boken, som har djupa rötter i hans erfarenheter inom branschen.


Olovzon förklarar varför han har dröjt med att publicera idén:

”Fanns en oro”, säger han. Boken skildrar 15 års förändringar inom branschen, inklusive påverkan från metoo-rörelsen.


Olovzon, som är vd för kommunikationsbyrån Passion Lab, debuterade som författare 2022 med spänningsromanen Isberg, som fick ett överväldigande positivt mottagande. I sin senaste roman återvänder han till en av de mindre karaktärerna från sin första bok.


I Glashus får läsaren följa Micke, en creative director som kämpar med sin karriär i Stockholms reklamvärld. En händelse i hissen mellan honom och en kvinna i nödläge leder till att Micke tvingas konfrontera sin egen kris.


Olovzon berättar att berättelsen om hissolyckan har funnits i hans sinne länge och att det kändes olämpligt att skriva om det tidigare, då hans son varit med om en liknande olycka.

”Det finns inga direkta kopplingar till vår upplevelse i bokens handling, men det fanns ett obehag hos mig inför historien och en oro för att omvärlden skulle tolka det som någon slags cynism”, förklarar han.


Mickes karriär är i gungning och han kämpar för att hitta en väg ut ur sin situation. Han är jagad av en reporter, vilket skapar ytterligare stress.

”Micke förstår att han är slut”, säger Olovzon.


Boken skildrar reklambranschens mörka sidor och hur metoo-rörelsen påverkat den.

”Jag gillar att skriva om personer som är lite nötta och skadade, men som varken är onda eller goda”, säger han.


Berättelsen inbegriper element som är inspirerade av verkliga händelser och anekdoter från branschen.

”Det är lätt att bli lite för kär i det man själv tycker är kul”, reflekterar Olovzon, och beskriver vikten av att hålla berättelsen intressant för läsarna.


När det kommer till hur branschen har förändrats, anser Olovzon att Micke är en symbol för reklambranschen och dess utmaningar.

”Mickes kris är också en klassisk kreatörskris”, säger han och beskriver hur pressen ökar när hans byrå står inför en potentiell uppköp.


Olovzon diskuterar också hur metoo-rörelsen påverkade uppfattningen om reklambranschen.

”Den visar på båda sidorna – både hur bra det var att metoo skedde, men också den dubbelmoral som uppstod i samband med det”, säger han.


Boken väver samman Mickes och Josefines berättelser, och Olovzon ser likheter mellan dem trots deras olika bakgrunder.

”Det finns fler paralleller än skillnader mellan dem”, reflekterar han.


Olovzon uttrycker en önskan att återvända till reklambranschen för framtida böcker, då han finner det fascinerande att skildra en bransch fylld av mytbildning.

”Jag fick blodad tand”, säger han och hoppas kunna skriva en riktig Mad Men i framtiden.


Trots kritik mot branschen ser Olovzon fortsatt värde i att arbeta med reklam.

”Det är fortfarande en fri värld”, säger han, och upplever glädjen av kreativitet i sitt arbete.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.