X
Nordic region's business magazine • november 27, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

En hyllning till Michael Jäderlind

Publicerad november 27, 2025

Michael Jäderlind, vd för Nova, avled tidigare under veckan efter en tids sjukdom. Jessica Bjurström, hans kollega från Komm, minns en fantastisk man med både värme och skarpt förnuft, som alltid hade ett steg före.


”Det är med stor sorg jag delar den ofattbara nyheten att vår vän och branschkollega Michael Jäderlind gick bort i måndags,” säger hon.


Michael var en nyckelfigur i Sveriges Kommunikationsbyråers styrelse från 2014 till 2018. Hennes minnen av honom inkluderar hans förmåga att sätta tonen i varje rum han kom in i.


”Jag lärde känna Micke på Svenska Handelskammaren i London när jag var vd på Komm,” säger hon. Deras samtal om framtidens kommunikation och teknik var alltid inspirerande.


Bjurström fortsätter: ”Att hänga med Micke var en upplevelse.” Hans skratt och nyfikenhet gjorde varje samtal minnesvärt.


”Jag minns ett tillfälle i köket på kansliet när han småpratade med Linda Nilsson om techs intelligens,” säger hon. Mickes skämt och allvar, tillsammans med hans passion för mat, gjorde honom unik.


Deras sista kontakt ägde rum i somras. De diskuterade en annons på sociala medier och pratade om engagemang och mänsklighet. ”Det var ett sånt där samtal som lever kvar,” konstaterar hon.


”Jag förstod aldrig att han var sjuk och jag är säkert inte ensam om det,” säger hon. Michael var alltid fokuserad på framtiden och spridde optimism.


Bjurström uttrycker sin tacksamhet för att ha fått skriva om Michael och hans betydelse för branschen. ”Hans fina eftermäle kommer det att talas mycket om,” tillägger hon.


”Mina varmaste tankar går till Mickes familj, Anna och flickorna,” avslutar hon. ”Tack Michael Jäderlind – du väldigt bra människa. Vila i frid.”


Jessica Bjurström,
vd på Sveriges Kommunikationsbyråer 2010–2018

Mest lästa
  1. Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

  2. Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

  3. Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Fler intressanta artiklar

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.