Eldstickans kamp mot Swedish Match: En ny början
Publicerad december 6, 2025
Publicerad december 6, 2025

Efter fem års framgång och internationell försäljning har Eldstickan ställts inför svåra utmaningar. Patent- och marknadsdomstolen har beslutat till Swedish Matchs fördel, vilket innebär att Eldstickan gör intrång på varumärket Solstickan.
Grundaren Martina Sahl uttrycker:
”När ett stort bolag börjar ifrågasätta allt man byggt upp dör kreativiteten”, säger hon.
Swedish Match, som äger Solstickan, beskriver sin lättnad efter domen. Enligt Robert Noord har Eldstickan genom sin marknadsföring och design orsakat förvirring.
Martina Sahl berättar att hon försökt få en dialog med Swedish Match men möttes av stämningar istället.
”Jag försökte få till en dialog, men fick inget gehör”, säger hon.
Swedish Match bekräftar att en förlikning var en möjlighet, men att parterna inte kom överens.
”Vi hade gärna sett att det gick att lösa detta i samförstånd”, anser Noord.
Sahl har stått inför stora juridiska kostnader och beskriver tiden som tärande.
”Jag blev rädd. När ett stort bolag börjar ifrågasätta allt man byggt upp dör kreativiteten”, säger hon.
Domen innebär att Eldstickan måste avveckla sitt varumärke och produkter, vilket också medför att företaget tvingas betala stora summor i skadestånd.
Swedish Match ser beslutet som en viktig skyddsåtgärd för sitt varumärke.
”Det är väldigt bra att varumärket skyddas på det här sättet”, säger Robert Noord.
Daniel Tornberg, advokat, framhäver att många företagare kan bli överraskade av hur varumärkesregistreringar skyddar dem.
”Det är lite av ett konstigt system”, säger han.
Martina Sahl beskriver att trots motgångar har kreativiteten inte slocknat. Hon har redan registrerat ett nytt varumärke, ”Eld och Aska”.
”Mina produkter är älskade. De kommer inte försvinna, bara byta skepnad”, säger hon.
Hon planerar att vara mer försiktig i framtida marknadsföring och undvika risker. Robert Noord på Swedish Match kommenterar:
”Vi välkomnar konkurrens, så länge det sker på schyssta villkor”.
Tornberg anser att den nya satsningen kan lyckas om rätt åtgärder vidtas.
”I mina öron låter ”Eld och Aska” betydligt längre ifrån”, säger han.
Martina Sahl har fått stöd från många andra småföretagare som känner igen sig i hennes situation.
”Det är viktigt att stå upp för sig själv, oavsett hur stor motparten är”, säger hon.
Uppmärksamheten kring hennes fall har lett till ökat intresse för hennes nya verksamhet.
”Jag är tacksam för allt stöd och hoppas att folk ser det som en styrka att våga stå upp för sig själv”, avslutar hon.