X
Nordic region's business magazine • december 6, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Eldstickans kamp mot Swedish Match: En ny början

Publicerad december 6, 2025

Efter fem års framgång och internationell försäljning har Eldstickan ställts inför svåra utmaningar. Patent- och marknadsdomstolen har beslutat till Swedish Matchs fördel, vilket innebär att Eldstickan gör intrång på varumärket Solstickan.


Grundaren Martina Sahl uttrycker:

”När ett stort bolag börjar ifrågasätta allt man byggt upp dör kreativiteten”, säger hon.


Swedish Match, som äger Solstickan, beskriver sin lättnad efter domen. Enligt Robert Noord har Eldstickan genom sin marknadsföring och design orsakat förvirring.


Martina Sahl berättar att hon försökt få en dialog med Swedish Match men möttes av stämningar istället.

”Jag försökte få till en dialog, men fick inget gehör”, säger hon.


Swedish Match bekräftar att en förlikning var en möjlighet, men att parterna inte kom överens.

”Vi hade gärna sett att det gick att lösa detta i samförstånd”, anser Noord.


Sahl har stått inför stora juridiska kostnader och beskriver tiden som tärande.

”Jag blev rädd. När ett stort bolag börjar ifrågasätta allt man byggt upp dör kreativiteten”, säger hon.


Domen innebär att Eldstickan måste avveckla sitt varumärke och produkter, vilket också medför att företaget tvingas betala stora summor i skadestånd.


Swedish Match ser beslutet som en viktig skyddsåtgärd för sitt varumärke.

”Det är väldigt bra att varumärket skyddas på det här sättet”, säger Robert Noord.


Daniel Tornberg, advokat, framhäver att många företagare kan bli överraskade av hur varumärkesregistreringar skyddar dem.

”Det är lite av ett konstigt system”, säger han.


Martina Sahl beskriver att trots motgångar har kreativiteten inte slocknat. Hon har redan registrerat ett nytt varumärke, ”Eld och Aska”.

”Mina produkter är älskade. De kommer inte försvinna, bara byta skepnad”, säger hon.


Hon planerar att vara mer försiktig i framtida marknadsföring och undvika risker. Robert Noord på Swedish Match kommenterar:

”Vi välkomnar konkurrens, så länge det sker på schyssta villkor”.


Tornberg anser att den nya satsningen kan lyckas om rätt åtgärder vidtas.

”I mina öron låter ”Eld och Aska” betydligt längre ifrån”, säger han.


Martina Sahl har fått stöd från många andra småföretagare som känner igen sig i hennes situation.

”Det är viktigt att stå upp för sig själv, oavsett hur stor motparten är”, säger hon.


Uppmärksamheten kring hennes fall har lett till ökat intresse för hennes nya verksamhet.

”Jag är tacksam för allt stöd och hoppas att folk ser det som en styrka att våga stå upp för sig själv”, avslutar hon.

Mest lästa
  1. Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

  2. Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

  3. Ny ledning inom Arenagruppen

Fler intressanta artiklar

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Ökning av medieinvesteringar i november 2024

Publicerad december 9, 2025

Investeringarna inom mediefältet har ökat med 2,5 procent i november 2024, jämfört med samma tid året innan. Den mest markanta tillväxten ses inom sökannonsering, som har ökat med 48 procent.…

Nordic Wellness namnger ny arena: En framgång för Häcken

Publicerad december 9, 2025

Namnbytet för Häckens hemmaplan är nu officiellt, och arenan kommer att kallas Nordic Wellness Arena. Den gamla Rambergsvallen revs 2014 och ersattes året därpå av den nya anläggningen. Bravida har…

Merch: En ny identitet för den kulturella eliten

Publicerad december 9, 2025

Under en lång tid symboliserade logotyper dålig smak och masskonsumtion. Idag har merchandise blivit en källa till identitet och exklusivitet till rimliga priser, påpekar en skribent. I ”No Logo” finns…

Kamp om 100-wattaren: Nominerade bidrag presenterade

Publicerad december 9, 2025

Totalt 66 bidrag har blivit nominerade till 100-wattaren, där Nord DDB dominerar med flest nomineringar. En 70 personer stark jury har valt ut de bidrag som nu tävlar om priserna,…

Ny byrå för kriskommunikation lanseras av erfarna experter

Publicerad december 9, 2025

Edvard Unsgaard och Varg Gyllander har grundat en ny byrå som fokuserar på kriskommunikation med namnet Unsgaard & Gyllander. Byråns primära målgrupp inkluderar chefer, vd:ar, generaldirektörer, toppolitiker och andra ansvariga…

Kritik mot Malmös kostsamma kampanj och budkrig på mediemarknaden

Publicerad december 9, 2025

Moderaterna uttrycker stark kritik mot Malmö stads hantering av skattemedel, vilket de anser slösas bort. Oppositionsrådet, hon säger, ”Malmö stad slarvar bort skattebetalarnas pengar.”Den senaste kontroversen rör en musikvideo med…

Förändringar på Miltton: Ny ledning tillträder

Publicerad december 9, 2025

Pr-byrån Miltton meddelar att Jesper Brandt, som varit Sverigechef i två år, lämnar sin post vid årsskiftet.Han började sin roll efter att ha varit vd på King Street. Enligt rapporter…

Sheraton i Stockholm får ny identitet med hjälp av The Odd Society

Publicerad december 9, 2025

Hotellet Sheraton i Stockholm har genomgått en omfattande renovering. The Odd Society, en design- och kommunikationsbyrå från Oslo, har anlitats för att omvandla varumärket. Grundaren går även in som marknadschef.Sheraton…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.