X
Nordic region's business magazine • november 24, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Ekonomisk jämställdhet och värdet av kvinnors arbete

Publicerad november 24, 2025

Junotjänsteföretagets vd Kristina Bexelius reflekterar över de snedvridna värderingarna av kvinnors arbete. ”När jag läser Kielos bok dyker en annan sorts myter upp i mitt huvud, nämligen myter om värdet på kvinnors arbete. Lite mer förhandlingsbart, lite mer idealistiskt, och lite mindre dyrt”, säger hon.


En nyligen publicerad undersökning visar att löneskillnaderna mellan män och kvinnor ökar för femte året i rad. Kvinnor arbetar utan lön efter klockan 16:11. En rapport från Ownershift pekar på att ojämställdheten i ägande inleds redan vid 12 års ålder.


Kielos bok, ”En kvinnas värde: Lögner om kön och pengar”, ifrågasätter traditionella uppfattningar. Hon utmanar oss att tänka på vårt eget värde och erkänna att många av dessa uppfattningar är myter.


Det är av stor vikt att vi diskuterar värdet av vårt arbete och hur vi och våra kunder uppfattar detta. Det påverkar vår tillväxt och lönsamhet, vilket i sin tur påverkar vår förmåga att betala våra anställda.


Bexelius beskriver hur hon ofta får förfrågningar om gratisarbete och rabatterade priser. ”För visst bryr vi oss om övergivna katter, kvinnor i näringslivet och regnskogen? Och ja, det gör vi absolut. Men vårt arbete är fortfarande arbete”, säger hon.


Hon noterar att kvinnor ofta tillfrågas mer än män. ”Det som skaver är att jag är övertygad om att kvinnor rent generellt får frågan oftare än män”, framhäver hon. Det är ett problem när företag med kapacitet att betala inte gör det.


Att värdera kommunikationsarbete är en utmaning för hela branschen. Bexelius påpekar att få skulle be en läkare eller arkitekt att arbeta oavlönat, medan kommunikationsarbete ofta undervärderas.


Hon uppmanar alla att tänka efter innan de frågar om gratis hjälp. ”För ekonomisk jämställdhet händer inte av sig själv. Den börjar i varje faktura, varje arvode”, konstaterar hon.


Att betala för arbete och kompetens är en grundläggande princip. ”Och just det – läs Katrine Kielos bok. Den är lika smart som den är rolig”, avslutar Bexelius.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.