X
Nordic region's business magazine • september 3, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Egmonts svenska byråer redovisar blandade resultat

Publicerad september 3, 2025

Under 2024 visar byråerna som delägs av Story House Egmont varierande resultat. Kan Malmö rapporterar en omsättning på över 118 miljoner kronor, vilket innebär en minskning med 6 procent jämfört med föregående år. Byråintäkterna sjunker med 16 procent till 88 miljoner kronor och rörelseresultatet faller med 58 procent till 5 miljoner.


Enligt Resumé har Kan Malmö också sagt upp 13 anställda, vilket resulterade i 93 anställda under året.
– Vi har under första kvartalet sett en dipp och haft för lite att göra, helt enkelt, säger hon.


Det halverade vinsten kan även kopplas till ökade kostnader för inköp av underkonsulter. Trots den negativa utvecklingen beslutar företaget att dela ut 7 miljoner kronor till sina ägare, där Story House Egmont är den största aktören med en ägarandel på 61,6 procent.


Båda designbyrån Okto och contentbyrån Klintberg Niléhn, som stöds av Egmont, gör också kapitalutdelningar. Okto delar ut 3,4 miljoner kronor, medan Klintberg Niléhn distribuerar över 4 miljoner kronor till ägarna. För Klintberg Niléhn minskar vinsten på grund av ökade kostnader, trots en ökning av intäkterna med 2 procent till närmare 27 miljoner kronor.


Okto, å sin sida, ökar sin omsättning med 62 procent, upp till 33 miljoner, och byråintäkterna stiger med 43 procent till 26 miljoner kronor. I Story House Egmonts affärsområde Agencies ingår även danska S360, Storylab och Helion, samt norska Intuvio och Egmont People.

Mest lästa
  1. Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

  2. Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

  3. Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Fler intressanta artiklar

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Publicerad december 17, 2025

Sveriges Radio letar efter en ny reklambyråpartner för ett uppdrag med ett värde av 12 miljoner kronor. Denna uppgift omfattar daglig originalproduktion samt stöd vid större marknadsinitiativ, med fokus på…

Spoon och Gabardin förenar sina krafter

Publicerad december 17, 2025

Byråkollektivet People People People (PPP) har beslutat att integrera produktionsbolaget Gabardin med Spoon. Denna sammanslagning syftar till att utvidga Spoons kreativa kapacitet. – Tillsammans tar vi ett viktigt steg för…

Kräv påtagliga förändringar i reklamreglerna

Publicerad december 17, 2025

Konsumentorganisationer efterlyser strängare lagar för att motverka dold reklam, där sociala mediejättar drar in stora summor på marknadsföring riktad mot barn. I måndagens nyheter framgår även att polisen föreslår ett…

Nord expanderar med nyrekryteringar i Göteborg

Publicerad december 17, 2025

Nords verksamhet i Göteborg intensifieras genom rekrytering av talanger från Volvo. Byrån har redan anställt Cilla Pegelow som byråchef och nu förstärker de teamet med Gustav Johansson som ny creative…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.