X
Nordic region's business magazine • september 9, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Effektiv marknadsföring: Sju steg mot framgång

Publicerad september 9, 2025

Marknadsföringens påverkan har länge varit en central fråga inom branschen. Sveriges Annonsörer presenterar nu Effekthandboken med sju tydliga steg för att uppnå verkliga resultat. Initiativet, som startades 2020, syftar till att motverka den minskade effekten av marknadsföringsinvesteringar genom guider och utbildningar.

Mats Rönne, tillsammans med Effektkommittén, står bakom handbokens innehåll. Här följer de viktigaste insikterna.

Innan arbetet med att mäta effekten kan inledas, är det avgörande att förstå affärens och varumärkets förutsättningar. Det inkluderar att fastställa marknadens storlek och utveckling, samt företagets marknadsandel och intäktsmodell.

SWOT-analysen är en klassisk metod som bör utvidgas. Handboken rekommenderar att analysera varje P (produkt, pris, plats, promotion) för sig eller att inkludera faktorer som ansvar och tid.

Marknadsavdelningen måste även utvärdera varumärkets position. Hur stort är varumärkets erkännande? Ger det ett mervärde för kunderna? Hur mäts detta och hur skiljer det sig mellan målgrupper? Skillnaden mellan varumärkets position och det faktiska kunderbjudandet bör också beaktas.

En annan viktig faktor handlar om att analysera tidigare kampanjer och deras påverkan på olika KPI:er. När den interna verksamheten har kartlagts, bör fokus riktas mot kunderna. Vilka är de, vad köper de och varför väljer de ert varumärke?

För att förstå kunderna kan djupintervjuer eller antropologiska studier vara användbara. Rönne rekommenderar att lista möjliga problem och låta kunderna rangordna deras frekvens och besvärlighet.

Fundera även över segmentering och prissättning. Vilka skillnader finns det bland kunderna? Hur påverkar prissättningen varumärkesuppfattningen? En matchning mellan marknads- och affärsplanens tidshorisont är även en nyckelfaktor.

Marknadsmålen bör spegla företagets vision och kopplas till attityd- och beteendeförändringar, inte enbart ekonomiska resultat. Rönne skriver att målen kan definieras som vägval. Är målet att behålla nuvarande position eller växa? Hur bör man hantera affärsområden?

Analys av tidigare beslut och deras konsekvenser är viktigt. En metod är att arbeta

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.