X
Nordic region's business magazine • november 27, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Effektiv kommunikation för konfliktlösning: En expertguide

Publicerad november 27, 2025

Advokat Fredrik Engström Hellman medverkar i Kommunikationspodden och diskuterar hur rätt kommunikation kan omvandla konflikter till möjligheter. I en bransch där kreativitet och olika visioner ofta krockar, blir kommunikation ett centralt verktyg för framgång. Han säger: ”Vi använder språket som vårt verktyg hela tiden. Genom att sätta ord på ett händelseförlopp kan vi visa olika perspektiv och hitta lösningar.”

Engström Hellman, som har utsetts till Årets konflikthanterare av Medlingscentrum, betonar att kommunikation inte bara löser konflikter, utan också förebygger dem. Som advokat ser han dagligen hur ord kan påverka utgången av tvister. Han påpekar:

”Utan orden så kan vi ju inte kommunicera våra intressen. Genom att välja rätt ord kan vi visa att vårt projekt, vår idé eller vårt team har betett sig på ett konstruktivt sätt.”

Tre centrala strategier för att hantera konflikter genom kommunikation inkluderar:
1. Nyfiken kommunikation istället för dömande språk. Engström Hellman framhäver vikten av att förbli öppen och ställa nyfikna frågor för att få bättre svar och mer konstruktiva samtal.
2. Tydlig kommunikation av förväntningar. Det är viktigt att analysera vad som är bäst för verksamheten på lång sikt och att klart kommunicera målen för att säkerställa projektets framgång.
3. Skapa strukturer för kommunikation. Det behövs forum för att lyssna på varandra regelbundet, inte bara när problem uppstår. Han säger:

”Vi har sådana möten på byrån och det lyfts ofta upp saker som jag inte har sett, som ofta ganska lätt går att åtgärda.”

För en bransch där varje projekt är unikt och team ofta arbetar tillsammans tillfälligt, är denna kommunikativa grundsyn särskilt viktig. Som han sammanfattar:

”Det är inte konflikten i sig som är problemet – det är hur vi kommunicerar genom den som avgör om vi gör något bra av situationen.”

Mest lästa
  1. Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

  2. Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

  3. Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Fler intressanta artiklar

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.