X
Nordic region's business magazine • september 16, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Dufvenius och Wollters boksläpp: En mediesensation värd miljoner

Publicerad september 16, 2025

Skådespelarparet Julia Dufvenius och Christopher Wollter bjuder på en djup personlig berättelse i sin nya bok och tar med publiken på en känslomässig resa. Den samlade mediebranschen har reagerat kraftfullt och gett stor plats för detta boksläpp.


Ironiskt nog, bara sex dagar innan traditionella medier började rapportera om dem, fick Dufvenius en fråga på röda mattan angående otrohet. Vid en biopremiär svarade hon, ”Vilken bra fråga … Men det beror på vem man är. För mig går väl gränsen kanske vid emotionell otrohet kanske?”, säger hon.


Den 4 september publicerades den första artikeln om deras bok, och både Dufvenius och Wollter annonserade nyheten på sina Instagramkonton. De medverkar även i programmet ”Skavlan och Sverige” samma dag, där deras berättelse diskuteras.


Programmet fokuserar på Dufvenius och Wollters liv, och i första delen diskuteras otrohet med andra gäster som Tarik Saleh och Isabella Löwengrip. I den andra delen delar paret sin egen historia.


Deras bok och parrelation har också fått stort utrymme i DN, där de pryder omslaget och intervjuas över flera sidor. Detta har lett till en intensiv nyhetsbevakning, som inkluderar expertutlåtanden och debattartiklar om ämnet otrohet.


Enligt Mynewsdesk, på uppdrag av Resumé och Dagens Media, uppskattas det PR-värde som boksläppet genererat till minst 17 miljoner kronor, med en räckvidd på 29 miljoner. Adam Karseland, PR-ansvarig, kommenterar, ”Det är otroligt höga siffror. PR-värdet är kort och gott vad det hade kostat att köpa den här uppmärksamheten via marknadsföring.”


Det är svårt att förutsäga hur detta PR-värde påverkar bokförsäljningen, men initiala siffror visar att boken är bland de mest sålda i Sverige.


Frågor har ställts till SVT angående programmets koppling till public service riktlinjer. Jorun Collin, projektledare, ger sitt svar, ”Programmet handlade om ett ämne som berör många och väcker starka känslor – otrohet, sexmissbruk och hur relationer påverkas av svek.”


Artikeln publiceras i Resumé och Dagens Media, vilka båda tillhör Bonnier News Business. Förlaget Norstedts, som ger ut boken, har avböjt att kommentera innan ett par veckor.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.