Dufvenius och Wollters boksläpp: En mediesensation värd miljoner
Publicerad september 16, 2025
Publicerad september 16, 2025

Skådespelarparet Julia Dufvenius och Christopher Wollter bjuder på en djup personlig berättelse i sin nya bok och tar med publiken på en känslomässig resa. Den samlade mediebranschen har reagerat kraftfullt och gett stor plats för detta boksläpp.
Ironiskt nog, bara sex dagar innan traditionella medier började rapportera om dem, fick Dufvenius en fråga på röda mattan angående otrohet. Vid en biopremiär svarade hon, ”Vilken bra fråga … Men det beror på vem man är. För mig går väl gränsen kanske vid emotionell otrohet kanske?”, säger hon.
Den 4 september publicerades den första artikeln om deras bok, och både Dufvenius och Wollter annonserade nyheten på sina Instagramkonton. De medverkar även i programmet ”Skavlan och Sverige” samma dag, där deras berättelse diskuteras.
Programmet fokuserar på Dufvenius och Wollters liv, och i första delen diskuteras otrohet med andra gäster som Tarik Saleh och Isabella Löwengrip. I den andra delen delar paret sin egen historia.
Deras bok och parrelation har också fått stort utrymme i DN, där de pryder omslaget och intervjuas över flera sidor. Detta har lett till en intensiv nyhetsbevakning, som inkluderar expertutlåtanden och debattartiklar om ämnet otrohet.
Enligt Mynewsdesk, på uppdrag av Resumé och Dagens Media, uppskattas det PR-värde som boksläppet genererat till minst 17 miljoner kronor, med en räckvidd på 29 miljoner. Adam Karseland, PR-ansvarig, kommenterar, ”Det är otroligt höga siffror. PR-värdet är kort och gott vad det hade kostat att köpa den här uppmärksamheten via marknadsföring.”
Det är svårt att förutsäga hur detta PR-värde påverkar bokförsäljningen, men initiala siffror visar att boken är bland de mest sålda i Sverige.
Frågor har ställts till SVT angående programmets koppling till public service riktlinjer. Jorun Collin, projektledare, ger sitt svar, ”Programmet handlade om ett ämne som berör många och väcker starka känslor – otrohet, sexmissbruk och hur relationer påverkas av svek.”
Artikeln publiceras i Resumé och Dagens Media, vilka båda tillhör Bonnier News Business. Förlaget Norstedts, som ger ut boken, har avböjt att kommentera innan ett par veckor.