X
Nordic region's business magazine • oktober 25, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Dove och Friskis & Svettis samverkar för att bekämpa kroppshets

Publicerad oktober 25, 2025

När Dove introducerade kampanjen #ChangetheCompliment i Sverige avstod de från traditionell reklam. Istället samarbetade de med Friskis & Svettis och deras initiativ #nollkroppshets för att nå ut via gymmen. En ny undersökning från Norstat visar att nästan alla unga kvinnor i Sverige upplever kroppshets, där 90 procent av kvinnor mellan 16 och 29 år anser att detta är ett stort problem.


Fler än var fjärde kvinna rapporterar att kommentarer kring utseendet påverkar deras självförtroende negativt. Dessutom anser sju av tio att sociala medier får dem att jämföra sig med andra mer än de önskar. Dessa insikter ledde till lanseringen av Doves kampanj i samband med den internationella flickdagen den 11 oktober.


Denna kampanj är en del av Doves långsiktiga mål att stärka självkänslan hos unga tjejer. Samarbetet med Friskis & Svettis, som länge drivit sitt eget initiativ mot kroppshets, framstår som ett strategiskt val. Hon säger,

”Friskis & Svettis har en inkluderande syn på träning, där fokus ligger på rörelseglädje snarare än utseende. Deras arbete mot kroppshets ligger helt i linje med vår ambition att främja en sund självbild.”


Enligt henne är kampanjen en förlängning av Doves pågående arbete, men anpassad till lokala behov. Hon beskriver hur

”De svenska resultaten bekräftade att behovet är stort. Det var ingen överraskning, men det gav oss möjlighet att skärpa budskapet och göra kommunikationen mer relevant för unga tjejer här.”


Kampanjen innehåller utbildningar och workshops i partnerskap med Friskis & Svettis och Tjejzonen. Budskap som

”Träna på att ge starkare komplimanger” och

”Det bästa du kan lyfta här inne är någon annan” visades på gymmens skärmar för att uppmuntra positiva kommentarer utanför utseendet.


Hon påpekar,

”Kampanjen handlar inte om att förbjuda komplimanger om utseende, utan om att bredda perspektivet. Vi vill inspirera till att uppmärksamma andra egenskaper – som mod, omtanke och styrka.”


Dove strävar efter en balanserad mediemix av betald och förtjänad synlighet. Hon säger,

”Den köpta synligheten ger oss räckvidd och kontroll över budskapet, men den förtjänade bygger trovärdighet.”


Kampanjens framgång mäts bland annat genom räckvidd och engagemang, medan kvalitativa insikter från deltagare även beaktas. Sentimentet i sociala medier används för att bedöma kampanjens effekt, och hon betonar vikten av att

”kampanjen inte förstärker problemet.”


För Friskis & Svettis är denna kampanj ett led i deras fortsatta arbete mot kroppshets. Mia Qwärnström, vd, understryker att

”Ingen kan driva den här förändringen ensam. När flera aktörer gör det gemensamt ökar chansen att påverka normer på riktigt.”


Friskis & Svettis har investerat i utbildningar kring språkbruk och bemötande för att koppla träning till välmående. Qwärnström säger,

”Vårt syfte är att fler ska må bra genom rörelse.”


För båda aktörerna är kampanjen mer än en marknadsföringsinsats; den ska fungera som en samtalsstartare. Hon säger,

”När nio av tio unga tjejer upplever kroppshets finns inget utrymme för symboliska insatser.”


Trots att kampanjen avslutas under vintern fortsätter arbetet. Dove integrerar insikterna i sin nordiska strategi, och hon avslutar med,

”Det här är inte en quick fix. Men vi kan påverka hur samtalet förs.”

Mest lästa
  1. Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

  2. Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

  3. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Fler intressanta artiklar

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.