Dove lanserar initiativ för att uppmuntra meningsfulla komplimanger
Publicerad oktober 11, 2025
Publicerad oktober 11, 2025

Dove introducerar en global kampanj som syftar till att uppmana samhället att ge unga tjejer komplimanger för deras förmågor och egenskaper, i stället för enbart deras utseende. Inför Internationella flickdagen startar Dove kampanjen ”#ChangeTheCompliment”, som fokuserar på betydelsen av meningsfulla komplimanger.
Initiativet, som är skapat av Zulu Alpha Kilo i New York och Toronto, baseras på forskning som indikerar att utseendebaserade komplimanger kan öka kroppsmissnöje bland flickor. Det framkommer också att vuxna ofta betonar flickors utseende mer än pojkars.
Kampanjen, som globalt rullas ut under oktober, omfattar film, sociala medier, utomhusannonser och samarbeten med influencers. I kampanjfilmen får verkliga flickor höra kommentarer kring sitt utseende innan budskapet visas: ”Flickor är så mycket mer än bara vackra. Låt oss säga det till dem.” Därefter får de komplimanger som beskriver dem som ”modiga”, ”talangfulla”, ”roliga” och ”kreativa”.
Dove:s kampanj är en del av det långsiktiga initiativet Dove Self-Esteem Project, som inkluderar workshops i skolor och olika lokala projekt i 25 länder, bland annat Sverige.