Disneys julreklam och aktuella marknadsföringsåtgärder
Publicerad november 7, 2025
Publicerad november 7, 2025

Disneys julreklam blir tillgänglig den 10 november, där företaget hävdar att den kommer att bli ”den bästa någonsin”. Klippet, som är tio sekunder långt, inleds med ett brev till jultomten och visar en färgglad varelse. En liten flicka öppnar julklappar och hör ett ljud från rummet.
Regissören för filmen är, liksom förra året, Taika Waititi, som tidigare skapade ”The boy & the octopus”, som vann ett bronslejon i Cannes. Reklamen produceras av Adam & Eve/DDB.
Tidigare denna vecka har Ken Paxton, Texas attorney general, lämnat in en stämning mot Johnson & Johnson och dess dotterbolag Kenvue. De marknadsför Tylenol (paracetamol) till gravida, trots påståenden från Donald Trumps regering om kopplingar till autism hos barn.
Ken Paxton har nu även lämnat in en tilläggsansökan som kräver att domaren i målet omedelbart stoppar marknadsföringen av produkten.
En studie från Karolinska Institutet kunde förra året avfärda kopplingen mellan paracetamol under graviditeten och autism hos barn.
Visit Halland avser att investera 4,9 miljoner kronor för att öka antalet hotellnätter till 2030. Den största tillväxtpotentialen ses i Tyskland. Marknadsföring och engagemang av lokala företag är centrala delar av strategin.
Öppningen av Fehmarn Bält-förbindelsen, som förväntas ske 2029, kan också påverka besöksnäringen positivt.
Spotify lanserar nu en ny funktion kallad ”Lyssningsstatistik” som ger användarna möjlighet att visa sin musiksmak veckovis. Statistiken uppdateras och ger möjlighet att dela med sig av sina favoriter i sociala medier.
Spotify skriver att den nya funktionen är ett sätt att upptäcka nya artister och låtar, samtidigt som konceptet Wrapped fortsätter att finnas kvar.