X
Nordic region's business magazine • september 1, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Dentsu överväger försäljning av internationella enheter

Publicerad september 1, 2025

Dentsu, det japanska företaget, meddelar att de kan komma att sälja sina internationella verksamheter på grund av det utmanande marknadsläget. Företaget har även beslutat att minska sin personalstyrka med åtta procent, vilket innebär att 3 400 medarbetare sägs upp. Det finns flera konkurrenter som kan visa intresse för dessa tillgångar.


Enligt Financial Times har Dentsu kontaktat reklambyråer och investeringsbolag för att utforska potentiella köpare. En försäljning kan generera stora belopp, vilket skulle markera en betydande förändring i företagets strategi. – Inget är beslutat, och vi tittar på olika alternativ för att öka bolagets värde, säger en talesperson för Dentsu, enligt Jiji Press.


Bakgrunden till detta är det svåra globala marknadsläget. Dentsu meddelade den 15 augusti att de tvingas säga upp åtta procent av sin personal, huvudsakligen inom stödfunktioner. Målet är att effektivisera verksamheten utan att kompromissa med tillväxt eller konkurrenskraft.


I Dentsus finansiella rapport för första halvåret 2025 redovisas en minskning av den organiska omsättningen med 0,2 procent jämfört med föregående år. Den japanska marknaden visar dock en organisk tillväxt på 5,3 procent. – Vår japanska verksamhet nådde rekordhög nettomsättning och underliggande rörelseresultat, vilket innebär fortsatt tillväxt för nionde kvartalet i rad. Men vår internationella verksamhet fortsätter att visa negativ tillväxt i samtliga regioner, säger Dentsus koncernchef och global vd.


Analytiker bedömer att Dentsus tillgångar sannolikt säljs som en helhet. Bland de potentiella köparna nämns Havas, Accenture, WPP och Meta, men det är osäkert om någon är villig att betala det pris Dentsu önskar. Ett sådant förvärv kan också påverka maktbalansen mellan de stora mediebyråerna, särskilt med hänvisning till sammanslagningen mellan IPG och Omnicom.

Mest lästa
  1. Snapchats stora satsning i Sverige

  2. Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

  3. Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Fler intressanta artiklar

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.