X
Nordic region's business magazine • september 1, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Dentsu överväger försäljning av internationella enheter

Publicerad september 1, 2025

Dentsu, det japanska företaget, meddelar att de kan komma att sälja sina internationella verksamheter på grund av det utmanande marknadsläget. Företaget har även beslutat att minska sin personalstyrka med åtta procent, vilket innebär att 3 400 medarbetare sägs upp. Det finns flera konkurrenter som kan visa intresse för dessa tillgångar.


Enligt Financial Times har Dentsu kontaktat reklambyråer och investeringsbolag för att utforska potentiella köpare. En försäljning kan generera stora belopp, vilket skulle markera en betydande förändring i företagets strategi. – Inget är beslutat, och vi tittar på olika alternativ för att öka bolagets värde, säger en talesperson för Dentsu, enligt Jiji Press.


Bakgrunden till detta är det svåra globala marknadsläget. Dentsu meddelade den 15 augusti att de tvingas säga upp åtta procent av sin personal, huvudsakligen inom stödfunktioner. Målet är att effektivisera verksamheten utan att kompromissa med tillväxt eller konkurrenskraft.


I Dentsus finansiella rapport för första halvåret 2025 redovisas en minskning av den organiska omsättningen med 0,2 procent jämfört med föregående år. Den japanska marknaden visar dock en organisk tillväxt på 5,3 procent. – Vår japanska verksamhet nådde rekordhög nettomsättning och underliggande rörelseresultat, vilket innebär fortsatt tillväxt för nionde kvartalet i rad. Men vår internationella verksamhet fortsätter att visa negativ tillväxt i samtliga regioner, säger Dentsus koncernchef och global vd.


Analytiker bedömer att Dentsus tillgångar sannolikt säljs som en helhet. Bland de potentiella köparna nämns Havas, Accenture, WPP och Meta, men det är osäkert om någon är villig att betala det pris Dentsu önskar. Ett sådant förvärv kan också påverka maktbalansen mellan de stora mediebyråerna, särskilt med hänvisning till sammanslagningen mellan IPG och Omnicom.

Mest lästa
  1. Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

  2. Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

  3. Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Fler intressanta artiklar

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Publicerad december 17, 2025

Sveriges Radio letar efter en ny reklambyråpartner för ett uppdrag med ett värde av 12 miljoner kronor. Denna uppgift omfattar daglig originalproduktion samt stöd vid större marknadsinitiativ, med fokus på…

Spoon och Gabardin förenar sina krafter

Publicerad december 17, 2025

Byråkollektivet People People People (PPP) har beslutat att integrera produktionsbolaget Gabardin med Spoon. Denna sammanslagning syftar till att utvidga Spoons kreativa kapacitet. – Tillsammans tar vi ett viktigt steg för…

Kräv påtagliga förändringar i reklamreglerna

Publicerad december 17, 2025

Konsumentorganisationer efterlyser strängare lagar för att motverka dold reklam, där sociala mediejättar drar in stora summor på marknadsföring riktad mot barn. I måndagens nyheter framgår även att polisen föreslår ett…

Nord expanderar med nyrekryteringar i Göteborg

Publicerad december 17, 2025

Nords verksamhet i Göteborg intensifieras genom rekrytering av talanger från Volvo. Byrån har redan anställt Cilla Pegelow som byråchef och nu förstärker de teamet med Gustav Johansson som ny creative…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.