X
Nordic region's business magazine • september 22, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Den verkliga faran med AI: En reflektion över vårt tänkande

Publicerad september 22, 2025

Enligt Viva Medias Arash Gilan är den verkliga risken inte artificiell intelligens, utan den bristande förmågan att tänka själv. Vår rädsla för att reflektera och analysera leder inte bara till att maskinerna blir mer mänskliga, utan också till att vi förlorar vår mänsklighet.

Idag är vi besatta av intelligens och diskussionen handlar ofta om maskiner som lär sig och algoritmer som förstår. Artificiell intelligens betraktas som både en stor möjlighet och ett hot.

Det är inte AI som är skrämmande; det är vår ovilja att tänka själva. Gilan påpekar att maskiner inte är farliga i sig, utan att risken ligger i att vi börjar outsourca vår tänkande förmåga.

Vår uppfattning om att vi är rationella varelser utmanas av insikten att många av våra beslut är emotionella. Istället för att upphöja den kalla logiken, bör vi återknyta till att tänka.

Gilan beskriver hur användningen av AI kan liknas vid att köra bil med GPS. Vi kan nå våra mål snabbare, men vi lär oss mindre av resan. Varje gång vi väljer snabbhet framför djup, förlorar vi något viktigt.

Den största faran, enligt honom, ligger i att vi blir slöare och byter ut den ansträngning som krävs för att tänka mot färdiga lösningar.

Det finns en paradox i att ju mer information vi får, desto troligare är det att vi blir mindre kloka. Redan på 1940-talet varnade George Orwell och Aldous Huxley för framtida faror, där den första såg övervakning som ett hot och den andra såg överflödet av information som en risk.

Med AI som en central aktör verkar vi nu befinna oss i en situation där vi frivilligt överlämnar vårt tänkande till maskiner. Istället för att frukta övervakning, kan vi riskera att drunkna i bekvämlighet.

Ironiskt nog njuter vi av AI:s fördelar samtidigt som vi uttrycker vår oro för dess påverkan. Vi låter maskinerna ta över vårt tänkande, men den egentliga rädslan handlar om att behöva tänka själva.

Tänkande handlar inte om att ha svar utan om att våga ställa frågor. Det kräver tid, mod och tålamod. Denna process formar oss som människor och är avgörande för vår kreativitet.

Att outsourca vårt tänkande till maskiner riskerar att kosta oss mer än bara arbetstillfällen; vi kan förlora vår innersta essens.

Tänkande är inte en lyx, utan en nödvändighet. AI tvingar oss att ställa oss frågan: Lever vi snabbt, eller lever vi djupt?

AI kan bli ett verktyg för att frigöra våra tankar, men det kräver att vi fortsatt bär ansvaret för vårt eget tänkande. Vi måste undvika att bli enbart konsumenter av tankar.

Om vi överlåter vårt inre samtal till maskiner, finns det ingen teknik som kan rädda oss. Vi riskerar att bli skuggor av våra potentiella jag.

Det är den rädslan som verkligen förtjänar vår uppmärksamhet, snarare än vår oro för AI:s kapabiliteter.

Arash Gilan,
vd och medgrundare av digitala byrån Viva och författare av ett flertal böcker inom det digitala.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.