X
Nordic region's business magazine • september 13, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Den nya eran av influencer-samarbeten på SVT

Publicerad september 13, 2025

Allt fler profiler från sociala medier gör nu sin debut inom public service. Stefan Hallgren, chef för Ninetone management, noterar en förändring i efterfrågan och betonar vikten av att inte enbart förlita sig på reklamsamarbeten.


– Du kan försöka brotta ned mig med vilken logik och vilka siffror du vill. En person med 300 000 visningar per klipp är den bästa producenten du kan få, säger hon.


Program som ”Hudlös med Joakim Lundell” och ”Lisas förlossning” har nyligen fått stor uppmärksamhet på SVT Play. Det blir allt tydligare att SVT anpassar sig efter kommersiella aktörer genom att kombinera reality-format med influencermarknadsföring.


Ninetone management representerar flera influencers och har fått större frihet att styra över sina talanger hos traditionella tv-kanaler, samtidigt som de integrerar profilernas sociala plattformar enligt SVT:s riktlinjer.


Intresset från de traditionella medierna har ökat, men detta skifte skedde först strax innan pandemin.


– Tidigare kunde jag aldrig ringa hela vägen upp, för det var inte många som förstod hur det funkade. Nu ringer det hela tiden, säger hon.


För en manager är tv-format en möjlighet för varumärkesbyggande, men det finns alltid risker involverade. Stefan Hallgren har en annan syn på medielogik än de traditionella aktörerna.


– Du kan försöka brotta ned mig med vilken logik och vilka siffror du vill. En person med 300 000 visningar per klipp är den bästa producenten du kan få, säger hon.


Processen för att få in en av Ninetones influencers i en tv-produktion tar ofta flera månader, och teamet strävar alltid efter att sätta agendan. De förhandlar med produktionsbolag och tv-hus och ställer sina krav, som exempelvis att varje avsnitt ska ha ett lyckligt slut.


– Jag förutsätter att människan som skapar räckvidden är geniet. Många tv-hus gör ett misstag när de kastar in massa kändisar och ger dem tutor, det finns en fara med att behandla tv-format som marknadsföring, säger hon.


När Joakim Lundell producerade ”Lundellhuset” 2019 satte han en ny standard med lägre produktionskostnader och snabbare processer, vilket möjliggjorde 28 avsnitt på ett år.


– Kostnadseffektiviteten och den snabba leveransen är viktig. En youtuber sänder det som spelas in, med små justeringar. Man är producent i realtid, säger hon.


När Ninetone planerade säsong två av ”Spökjakt” valde de att sända första avsnittet på Joakim Lundells Youtubekanal. De övertygade Discovery att göra det för att öka intresset.


– Det handlar om vem som drar mest näsor, fortast och till bästa pris. En talang äger sin räckvidd och kan alltid gå någonstans, säger hon.


SVT:s plattform är dock mer krävande. Stefan Hallgren uppskattar att produktionstiden för ett liknande format kan ta upp till 14 månader jämfört med 15 veckor för Viaplays produktion.


– SVT är svårare som plattform. Karantänsperioden blir lite handikappande och det är låga arvoden, säger hon.


Ninetones samarbete med Joakim Lundell inleddes 2016. Han var då trött på sin tidigare identitet som ”Jockiboi”.


– Det har varit snart tio väldigt välplanerade pr-år, säger hon.


Stefan Hallgren ser Joakim Lundell som en innovativ producent med en förmåga att förstå publiken.


– Det är inte alla som kan det där, säger hon.


När Ninetone utvecklar format, letar de efter målgrupper som klienten ännu inte når. Boken ”Hudlös med Joakim Lundell” har fått positiv kritik.


Stefan Hallgren minns en gång när de fick DN att göra en pastisch av ett berömt fotografi av Yoko Ono och John Lennon.


– Det betyder något för de som ändrat uppfattning, men vi har redan tillräckligt många i båten, säger hon.


Reklamsamarbeten utgör en mindre del av Ninetones intäkter än för andra nätverk.


– Ett influencernätverk som lever på samarbeten riskerar att kväva klienterna, säger hon.


Produkter har blivit en växande intäktskälla för influencernäringen, som exempelvis chipsmärket från Ronny och Ragges återföreningsturné.


– Vi sålde 600 000 chipspåsar de första två månaderna för 30 kronor i snitt. Det hade jag inte kunnat gissa mig fram till, säger hon.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.