X
Nordic region's business magazine • september 29, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Debatten om kanelbullens dag: Pressbyrån tar ställning

Publicerad september 29, 2025

UPPDATERAD. Den senaste tiden har frågan om arbetsplatsens kanelbullar blivit en het potatis, lyft av det nybildade fackförbundet Förak. Men vad som verkligen döljer sig bakom detta initiativ är oklart.

Kanelbullens dag infaller i år på en lördag, vilket Förak anser är oacceptabelt. De arbetar för att Sveriges arbetare ska kunna njuta av kanelbullar på jobbet, betalda av arbetsgivaren.

Budskapet har spridits genom sociala medier och på annonstavlor i Stockholms tunnelbana, men avsändaren är fortfarande oklar. På Föraks hemsida återfinns inga kontaktuppgifter, förutom en e-postadress.

En användare uttrycker sin förvirring:

”Fattar inte om detta är ett skämt eller inte”, säger hon. En annan ställer frågan:

”Vem finansierar er?”

Fackförbundet Seko har också yttrat sig:

”Så länge kanelbullen smakar kollektivavtal så är vi med!” säger han.

Vid granskning av Föraks online-konton framträder en ledtråd. Ett av deras inlägg är filmat framför Pressbyrån.

Under de senaste två åren har Pressbyrån, i samarbete med Åkestam Holst, uppmärksammat Kanelbullens dag genom AI-genererade kampanjer. Kommer de att avvika från detta koncept?

Resumé kontaktar Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Reitan/Pressbyrån, som ger ett kryptiskt svar.

”Jag kan säga att vi är glada för att frågan lyfts, och håll utkik nästa vecka,” säger han.

På måndagen skickade Pressbyrån ut ett pressmeddelande och meddelade att de valt att gå Förak till mötes och flyttar Kanelbullens dag till fredagen den 3 oktober.

”Vi är medvetna om att det kan upplevas som en fjuttig fråga att kampanja för, men kanelbullens vara eller icke vara handlar om fikarasterna som bidrar till minskad stress och ökad psykosocial trygghet,” förklarar en talesperson från Förak.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.