David Borgs insikter om AI och varumärkesförnyelse
Publicerad augusti 28, 2025
Publicerad augusti 28, 2025
Den före detta byråentreprenören David Borg dras till den vibrerande AI-miljön i Stockholm. Han diskuterar vilket svenskt varumärke som står inför en omfattande omvandling och lyfter fram en tv-serie som han anser är ett måste för alla.
– Energin inom AI-scenen i Stockholm. Kreativiteten och idéerna som snurrar där konkurrerar ut det mesta just nu. Sverige har blivit en plats där det verkligen händer – i somras fick vi ett nytt svenskt dollarunicorn, Loveable, säger han.
Han fortsätter med att påstå att Stockholm är en av de mest kreativa AI-sekterna globalt, tack vare ledare som investerar både tid och resurser för att främja samarbete.
– Mycket tack vare generösa företagsledare som Fredrik Hjelm, Joel Hellermark och Anton Osika, som investerar både tid och pengar och skapar arenor där människor kan mötas och bygga nya idéer, säger han.
Borg nämner också Founders House som en inspirerande plats där unga talanger samlas för att skapa framtidens företag.
– Väldigt många varumärken behöver tänka om, men det kommer ta ett par år innan folk fattar det. Jag tror att många kommer ångra att de skrattade åt Jaguar, säger han.
Han anser att Jaguar är ett betydelsefullt exempel på innovativ marknadskommunikation under detta årtionde.
– Totala varumärkesmakeovers för att spola bort en döende generation och skapa en ny relation med nästa, säger han.
När det gäller aktuella kulturella influenser nämner Borg en tv-serie som verkligen fångat hans uppmärksamhet.
– Om du inte har sett The Rehearsal så är du en idiot. Skaparen Nathan Fielder är som en adrenalinspruta direkt in i idéernas blodomlopp, säger han.
Avslutningsvis uttrycker han sin nyfikenhet inför framtiden, samtidigt som han erkänner svårigheterna med att förutspå vad som komma skall.
– Ingen av oss har en aning. Kanske har jag helt fel om Jaguar men kanske inte, säger han.