X
Nordic region's business magazine • augusti 28, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

David Borgs insikter om AI och varumärkesförnyelse

Publicerad augusti 28, 2025

Den före detta byråentreprenören David Borg dras till den vibrerande AI-miljön i Stockholm. Han diskuterar vilket svenskt varumärke som står inför en omfattande omvandling och lyfter fram en tv-serie som han anser är ett måste för alla.


– Energin inom AI-scenen i Stockholm. Kreativiteten och idéerna som snurrar där konkurrerar ut det mesta just nu. Sverige har blivit en plats där det verkligen händer – i somras fick vi ett nytt svenskt dollarunicorn, Loveable, säger han.


Han fortsätter med att påstå att Stockholm är en av de mest kreativa AI-sekterna globalt, tack vare ledare som investerar både tid och resurser för att främja samarbete.


– Mycket tack vare generösa företagsledare som Fredrik Hjelm, Joel Hellermark och Anton Osika, som investerar både tid och pengar och skapar arenor där människor kan mötas och bygga nya idéer, säger han.


Borg nämner också Founders House som en inspirerande plats där unga talanger samlas för att skapa framtidens företag.


– Väldigt många varumärken behöver tänka om, men det kommer ta ett par år innan folk fattar det. Jag tror att många kommer ångra att de skrattade åt Jaguar, säger han.


Han anser att Jaguar är ett betydelsefullt exempel på innovativ marknadskommunikation under detta årtionde.


– Totala varumärkesmakeovers för att spola bort en döende generation och skapa en ny relation med nästa, säger han.


När det gäller aktuella kulturella influenser nämner Borg en tv-serie som verkligen fångat hans uppmärksamhet.


– Om du inte har sett The Rehearsal så är du en idiot. Skaparen Nathan Fielder är som en adrenalinspruta direkt in i idéernas blodomlopp, säger han.


Avslutningsvis uttrycker han sin nyfikenhet inför framtiden, samtidigt som han erkänner svårigheterna med att förutspå vad som komma skall.


– Ingen av oss har en aning. Kanske har jag helt fel om Jaguar men kanske inte, säger han.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.