Coca-Cola och Friends: En insats för att stötta barn
Publicerad november 21, 2025
Publicerad november 21, 2025

En ny undersökning från Coca-Cola avslöjar att sex av tio svenskar har fått stöd av en vuxen utanför sin familj under sin barndom. Av dessa anser över 90 procent att stödet haft stor betydelse för deras framtida välmående.
I samarbete med Friends syftar Coca-Cola till att uppmuntra fler vuxna att engagera sig för barn, inte bara sina egna. Under julen bidrar kända profiler som Kosovare Asllani, Anis Don Demina och Behrouz Badreh till en insamling, där företaget matchar varje insamlad krona upp till 100 000 kronor.
Frida Warg, utvecklingschef på Friends, betonar vikten av att vuxna ser, lyssnar och handlar.
”Trygghet kan skapas av alla vuxna som vågar se, lyssna och agera. Så skapas den obrutna kedjan av omsorg som gör att mobbning och utanförskap inte får fäste. Många vuxna vill stötta unga i sin närhet, men det kan vara svårt att veta hur man ska lyfta svåra ämnen eller agera i vardagen. Sanningen är dock att det inte krävs särskilt mycket alls,” säger hon.
Friends har också identifierat sju så kallade prosociala förmågor som vuxna kan utveckla. Dessa förmågor syftar till att stärka gemenskap och gynna andra genom att vara förebilder, visa empati, inkludera och kommunicera öppet.