Coca-Cola anpassar sig efter globala trender
Publicerad september 11, 2025
Publicerad september 11, 2025
I takt med den negativa uppfattningen om amerikanska varumärken så förändrar flera företag sina strategier. Coca-Cola marknadsförs nu som en ”tysk produkt” i Tyskland. Företaget har lanserat en ny kampanj som betonar dess lokala närvaro och medarbetare.
Coca-Cola må ha uppfunnits i Amerika 1886, men den buteljerades för första gången i Tyskland 1929. Det betyder att vi har varit en del av den tyska ekonomin och samhället i nästan 100 år, säger hon.
Coca-Cola är inte ensam; andra amerikanska företag försöker också betona sitt tyska arv för att distansera sig från negativa associationer till USA. De vill visa på varumärkets ”djupa rötter i Tyskland”, säger hon.
I Sverige har liknande strategier använts. I början av året växte det en bojkottsrörelse mot amerikanska varor, inklusive Coca-Cola. Företagen har antingen valt att inte kommentera eller lyft fram sin lokala förankring.
– Våra restauranger drivs av lokala entreprenörer och medarbetare. Även om vi är ett globalt varumärke så tänker vi på ”Donken” som mer svenskt än amerikanskt efter 50 år i Sverige, säger Henrik Nerell, presschef på McDonald”s Sverige.
Rebecca Gertsson, kommunikationschef på Coca-Cola i Sverige, kommenterade också bojkotten. – Trots vår globala närvaro är vår verksamhet lokal. De drycker vi säljer på den svenska marknaden produceras också här, med lokala ingredienser från Sverige och Europa. Detta skulle inte ha varit möjligt om produktionen var någon annanstans, säger hon.