Clas Ohlson prisas för innovativ ljudreklam
Publicerad oktober 22, 2025
Publicerad oktober 22, 2025
Clas Ohlson har utsetts till Sveriges främsta aktör inom ljudreklam av Guldörats jury. Kampanjen ”Julklappsrimmet” fick nyligen utmärkelsen för Årets ljudkampanj, som har sänts på Bauer Medias Mix Megapol.
Juryns motivering lyder:
”En varm, lekfull och väl genomförd kampanj där idé och utförande sitter perfekt. Genom att förena det breda och folkliga hos både kund och kanal skapas en naturlig julkänsla som förmedlar att Clas Ohlson är den självklara julklappsbutiken för alla. Med smart koppling mellan julkanal, julrim och brett produktutbud lyckas kampanjen kombinera hög räckvidd med genuint engagemang – utan att det känns för säljigt. En riktig fullträff i julens anda”, säger hon.
Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas att bli klart inom kort. Enligt rapporter planeras affären att slutföras i november, med godkännande från EU och tidigare godkännanden från konkurrensmyndigheter i USA samt Storbritannien. Affären värderas till 13,5 miljarder dollar.
Instagram inleder tester av annonser som användare kan hoppa över i Reels. Detta annonseringsformat liknar Youtubes ”Skippable ads”. Under testperioden kommer Instagram inte att dela annonsintäkter med kreatörerna, men hur länge testet ska pågå är ännu oklart, rapporterar hon.
Open AI, företaget bakom Chat GPT, introducerar en ny webbläsare som bygger på AI-teknologi. Den nya webbläsaren, Chat GPT Atlas, förväntas bli tillgänglig globalt inom kort. Detta drag innebär en direkt konkurrens med Googles webbläsare Chrome, vilket resulterade i en nedgång på 3 procent för Alphabet-aktien på New York-börsen.
Coca-Cola rapporterar en oväntat hög vinst under tredje kvartalet, delvis tack vare ett fokus på mindre flaskor och burkar. Bolaget redovisar nettointäkter på 12,5 miljarder dollar och en vinst per aktie på 82 cent, vilket visar på en stark försäljningsökning trots den hårdnande konkurrensen och stigande levnadskostnader, säger hon.