X
Nordic region's business magazine • september 10, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.


”Lika enkelt att byta elavtal som att byta kön.”
Så uttrycker han sig om kritiken mot annonsen, som anser att jämförelsen mellan könsbyte och elavtal är problematisk. Frick förklarar att satir är ett verktyg för att inkludera olika grupper i kommunikationen.


Han säger: ”Vi använder satir i vår marknadsföring – jag har gjort satir om mig själv också.” Det handlar om att behandla alla lika, menar han, och att humor kan förena istället för att exkludera.


Angående kritiken från transpersoner svarar han: ”Skaffa skinn på näsan, lär dig bli kränkt, hantera det och gå vidare.” Enligt Frick finns det ingen grupp i samhället som är skyddad från att bli kränkt.


Han understryker att reklam måste få finnas även om den upprör vissa. ”Allt ska vara tillåtet, även sådant som kan kränka andra,” säger han och avvisar tanken på att begränsa reklamens innehåll.


Frick menar att anmälningarna visar på intolerans och att kommunikationen från Svensk kärnkraft skiljer sig från mer traditionella reklambyråers metoder. Han noterar att deras humor uppskattas av målgruppen, trots att den provocerar vissa.


Han avslutar blogginlägget med en köpuppmaning. ”Vill du byta till Sveriges förmodligen bästa elavtal – helt fritt från politiskt korrekta floskler?” Han rapporterar även att kampanjen har resulterat i flera nya kunder.


Frick fortsätter: ”Jag vore korkad om jag inte använde detta tillfälle till att konvertera.” Han förklarar att även en fällning kan ge värde i debatten kring reklamens gränser.


Om företaget skulle bli fällda planerar han att anpassa framtida kampanjer. ”Jag kommer att dra lärdom av det för att även kunna bli fälld för nästa kampanj,” säger han. Frick sätter en ära i att utmana gränserna för reklam.


Förutom Svensk kärnkraft har han även drivit den invandringskritiska sajten Nyheter Idag och medverkar i SD-kanalen Riks.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.