X
Nordic region's business magazine • oktober 17, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Centern investerade miljoner i reklam för Anna-Karin Hatt

Publicerad oktober 17, 2025

Centerpartiets partiledare Anna-Karin Hatt har meddelat sin avgång efter endast sex månaders tjänstgöring. Trots detta har partiet gjort en betydande investering i reklam för att främja sin nya ledare. Under juni månad, då Hatt introducerades, spenderade Centerpartiet över 6 miljoner kronor på reklam.

Kampanjen, som var baserad på en lek med Hatt”s namn, inkluderade fraser som
Rätt Hatt för klimatet,
Rätt Hatt för jobb och företag,
Rätt Hatt för landsbygden, <br, säger hon. Kampanjen syntes i olika reklammedier, inklusive utomhus- och digital annonsering.

Hatt avgick efter att ha upplevt hat och hot riktade mot sig under sin tid som partiledare. Nyheten mottogs med förvåning inom partiet. Trots den korta perioden betonar Centerpartiet att den totala kostnaden för hennes kampanj var cirka 4 miljoner kronor.

Gustaf Arnander, chef för strategi och kampanj på Centerpartiet, kommenterar:
Jag kan inte svara för hur era beräkningar är gjorda. I samband med att Anna-Karin Hatt valdes till Centerpartiets partiledare tidigare i år genomförde vi en lanseringskampanj, som uppgick till cirka 4 miljoner kronor.
Utöver det har vi under året även haft viss annan annonsering, exempelvis i samband med kyrkovalet, men dessa utgifter är avsevärt lägre än de för lanseringskampanjen,
säger han.

Centerpartiet har enligt Kantar använt mer än 11 miljoner kronor på reklam det senaste halvåret, vilket är en betydande summa jämfört med andra partier. Socialdemokraterna och Moderaterna har också gjort investeringar, men i betydligt mindre skala, med 3,4 respektive 3,2 miljoner kronor.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.