Centern investerade miljoner i reklam för Anna-Karin Hatt
Publicerad oktober 17, 2025
Publicerad oktober 17, 2025

Centerpartiets partiledare Anna-Karin Hatt har meddelat sin avgång efter endast sex månaders tjänstgöring. Trots detta har partiet gjort en betydande investering i reklam för att främja sin nya ledare. Under juni månad, då Hatt introducerades, spenderade Centerpartiet över 6 miljoner kronor på reklam.
Kampanjen, som var baserad på en lek med Hatt”s namn, inkluderade fraser som
Rätt Hatt för klimatet,
Rätt Hatt för jobb och företag,
Rätt Hatt för landsbygden, <br, säger hon. Kampanjen syntes i olika reklammedier, inklusive utomhus- och digital annonsering.
Hatt avgick efter att ha upplevt hat och hot riktade mot sig under sin tid som partiledare. Nyheten mottogs med förvåning inom partiet. Trots den korta perioden betonar Centerpartiet att den totala kostnaden för hennes kampanj var cirka 4 miljoner kronor.
Gustaf Arnander, chef för strategi och kampanj på Centerpartiet, kommenterar:
Jag kan inte svara för hur era beräkningar är gjorda. I samband med att Anna-Karin Hatt valdes till Centerpartiets partiledare tidigare i år genomförde vi en lanseringskampanj, som uppgick till cirka 4 miljoner kronor.
Utöver det har vi under året även haft viss annan annonsering, exempelvis i samband med kyrkovalet, men dessa utgifter är avsevärt lägre än de för lanseringskampanjen,
säger han.
Centerpartiet har enligt Kantar använt mer än 11 miljoner kronor på reklam det senaste halvåret, vilket är en betydande summa jämfört med andra partier. Socialdemokraterna och Moderaterna har också gjort investeringar, men i betydligt mindre skala, med 3,4 respektive 3,2 miljoner kronor.