Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud
Publicerad oktober 31, 2025
Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även under 2023 och 2024. Trots att Cdon tidigare lovade att ta bort produkten, dök den upp igen. Cdon:s vd skriver: ”Vi jobbar aktivt med att se till att denna typ av produkter inte finns till försäljning hos oss, men här har uppenbarligen våra rutiner brustit”, säger hon.
WPP har sänkt sin helårsprognos efter att företaget redovisat ett svagt resultat för tredje kvartalet. Under en telefonkonferens medgav den nya vd:n att företaget inte har anpassat sig till kundernas behov i tillräcklig utsträckning. Hon sa: 
”Kunderna säger till oss att de vill att vårt erbjudande ska vara enklare, mer integrerat, drivet av mediedata och AI, effektivt prissatt och utformat för att skapa tillväxt och affärsresultat”, säger hon.
Netflix överväger att lägga ett bud på Warner Bros Discoverys verksamhet. Enligt källor har streamingtjänsten anlitat investmentbanken Moelis & Co för att utvärdera affären. Både Warner Bros Discovery och Moelis har avböjt att kommentera, och Netflix har inte kunnat nås för ytterligare information.
På annat håll har Håkan Juholt fått ett hederspris för sin insats i mustaschkampen, en kampanj mot prostatacancer. Utmärkelsen går till dem som bidrar till att höja medvetenheten kring sjukdomen. Juholt har sagt: 
”Med glimten i ögat, har han ofta talat om sin ansiktsbehåring, men också lyft hur viktig mustaschen är”, menar hon.