X
Nordic region's business magazine • september 23, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Cannes Lions: En kritisk granskning av tävlingens integritet

Publicerad september 23, 2025

”Ska du skriva en artikel om Cannes Lions i september?” sa kollegan. En berättigad fråga. Det känns som om denna text kommer något sent, men det finns symptom hos Cannes Lions som indikerar att festivalen fortfarande har problem, skriver hon.


Efter att den brasilianska byrån DM9 drog tillbaka tre vinnande kampanjer, införde Cannes Lions en ny integritetsstandard. Byråer som upptäcks med manipulerade case riskerar att portas från festivalen i upp till tre år. Det låter bra, men varför granskas inte andra uppenbart manipulerade vinnande kampanjer?


Exempelvis vann India Railways Lucky Yatra fem guld och ett grand prix, men effekten i casefilmen verkar mest vara påhittad. Han påpekar att det finns fler belönade kampanjer som borde granskas.


I år hade Cannes Lions 583 underkategorier fördelade på 30 awards. Att skicka in samma kampanj till olika underkategorier är ofta en förutsättning för att vinna lejon. Det blir allt svårare för oberoende byråer att konkurrera om priserna.


Richard Brim, grundare av Ace of Hearts, efterlyser en tävling fri från fusk och beskriver hur telefon- och mejllistor sprids bland jurymedlemmar. Ett Whatsapp-meddelande som skickas inför juryarbetet kan exempelvis lyda: ”If you could look out for my X, I”m sure my colleague could look out for your Y.”


Den svenska utdelningen i Cannes speglar kanske inte brist på kreativitet, utan att svenska byråer inte manipulerar sina case och ofta inte skickar in sina bästa jobb i tillräcklig omfattning.


För att förbättra Cannes Lions bör bidragens effektpåståenden och casefilmer granskas noga innan juryarbetet inleds. Dessutom kan det vara fördelaktigt att ge rabatt till mindre byråer och minska antalet underkategorier.


Genom att vidta dessa åtgärder kan Cannes Lions återfå sin status som en symbol för kreativitet, istället för att associeras med fusk och stora pengar.


Johan Gustafsson
art director & partner, Differ Agency

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.