X
Nordic region's business magazine • oktober 8, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Cancerfondens annonsering på Facebook påverkas av Metas beslut

Publicerad oktober 8, 2025

Meta har beslutat att förbjuda annonser kopplade till politiska och sociala frågor, vilket påverkar Cancerfondens kampanj för mammografi. Deras meddelande om att inte missa mammografi har tagits bort från Facebook.


– I slutänden handlar det om liv och död, säger Cancerfondens enhetschef, Henrik Lysell.


Den amerikanska teknikjätten har meddelat att annonser relaterade till politiska frågor inte kommer att tillåtas efter den 6 oktober 2025. Beslutet motiveras av EU:s nya regler kring reklamens transparens.


Henrik Lysell var medveten om förändringen men förväntade sig inte att deras annons skulle påverkas. Annonsen uppmanade till att ”gå på mammografi när du blir kallad”.


– Det handlar om att uppmärksamma en rekommendation som är jätteviktig, säger han.


Sociala medier är en viktig kanal för information enligt Lysell, som nu oroar sig för att många inte kommer att nås av denna viktiga budskap.


– Det är ju tusentals, säkert hundratusentals, som vi når via Facebook. För vissa är det kanske den enda källan till Cancerfondens information, säger han.


Metas beslut att ta bort annonsen baseras på att den bryter mot deras regler för annonsering kring sociala frågor och politik.


Cancerfonden fick information om beslutet under tisdagen och har ännu inte varit i kontakt med Meta. Charlotte Rydh, generalsekreterare på Giva Sverige, har dock varit i kontakt med företagets representanter.


– Jag kan inte svara på varför de tagit ner enskilda annonser, men det är klart, som en konsekvens av deras sätt att tolka EU:s regelverk om politisk annonsering kommer många av våra medlemmars annonser att stoppas, säger hon.


Rydh anser att Metas beslut att inkludera ”sociala frågor” gör att förändringen blir omfattande.


– Sedan kan man ju som organisation givetvis göra inlägg om det på Metas olika plattformar. Det är just annonseringen som de har begränsat genom att omfatta mer än EU:s förordning. Så ja, det här är problematiskt, säger hon.


Kevin Hart är nu ansiktet utåt för Shark Ninja, där han spelar tillsammans med David Beckham i en ny reklamfilm för hushållsmaskiner.


– Vi kommer att göra vardagliga hushållssysslor till content du bara måste se. När jag säger att vi bidrar med humor och funktion menar jag att om du inte kan skratta när du dammsuger så gör du det på fel sätt, säger han i ett pressmeddelande.


Duolingo har beslutat att bygga en egen annonsplattform för att förbättra kvaliteten på annonser, istället för att förlita sig på externa DSP:er, enligt annonschefen Andrew Guendjoian.


LeBron James har nyligen publicerat en kryptisk video på Instagram, vilket ledde till spekulationer om hans karriär. Men det visade sig vara ett marknadsföringsknep för att lansera ett samarbete med Hennessy, ett ledande konjaksmärke.

Mest lästa
  1. Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

  2. Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

  3. Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Fler intressanta artiklar

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…
rekryteringar

Aktuella rekryteringar inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad december 15, 2025

Resumé ger en översikt av de senaste jobbytena inom reklam, PR, marknadsföring och kommunikation under perioden 8 till 14 december 2025.Binaji Marouf tillträder som kommunikationschef på myndigheten för unga och…

Techbranschen och dess roll i moderna konflikter

Publicerad december 14, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschprofiler viktiga händelser inom den svenska sektorn under 2025. I lucka 14 framhåller André Frisk att teknik nu utgör en central del av säkerhetsstrukturer. ”Jag växte…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.