Cancerfondens annonsering på Facebook påverkas av Metas beslut
Publicerad oktober 8, 2025
Publicerad oktober 8, 2025

Meta har beslutat att förbjuda annonser kopplade till politiska och sociala frågor, vilket påverkar Cancerfondens kampanj för mammografi. Deras meddelande om att inte missa mammografi har tagits bort från Facebook.
– I slutänden handlar det om liv och död, säger Cancerfondens enhetschef, Henrik Lysell.
Den amerikanska teknikjätten har meddelat att annonser relaterade till politiska frågor inte kommer att tillåtas efter den 6 oktober 2025. Beslutet motiveras av EU:s nya regler kring reklamens transparens.
Henrik Lysell var medveten om förändringen men förväntade sig inte att deras annons skulle påverkas. Annonsen uppmanade till att ”gå på mammografi när du blir kallad”.
– Det handlar om att uppmärksamma en rekommendation som är jätteviktig, säger han.
Sociala medier är en viktig kanal för information enligt Lysell, som nu oroar sig för att många inte kommer att nås av denna viktiga budskap.
– Det är ju tusentals, säkert hundratusentals, som vi når via Facebook. För vissa är det kanske den enda källan till Cancerfondens information, säger han.
Metas beslut att ta bort annonsen baseras på att den bryter mot deras regler för annonsering kring sociala frågor och politik.
Cancerfonden fick information om beslutet under tisdagen och har ännu inte varit i kontakt med Meta. Charlotte Rydh, generalsekreterare på Giva Sverige, har dock varit i kontakt med företagets representanter.
– Jag kan inte svara på varför de tagit ner enskilda annonser, men det är klart, som en konsekvens av deras sätt att tolka EU:s regelverk om politisk annonsering kommer många av våra medlemmars annonser att stoppas, säger hon.
Rydh anser att Metas beslut att inkludera ”sociala frågor” gör att förändringen blir omfattande.
– Sedan kan man ju som organisation givetvis göra inlägg om det på Metas olika plattformar. Det är just annonseringen som de har begränsat genom att omfatta mer än EU:s förordning. Så ja, det här är problematiskt, säger hon.
Kevin Hart är nu ansiktet utåt för Shark Ninja, där han spelar tillsammans med David Beckham i en ny reklamfilm för hushållsmaskiner.
– Vi kommer att göra vardagliga hushållssysslor till content du bara måste se. När jag säger att vi bidrar med humor och funktion menar jag att om du inte kan skratta när du dammsuger så gör du det på fel sätt, säger han i ett pressmeddelande.
Duolingo har beslutat att bygga en egen annonsplattform för att förbättra kvaliteten på annonser, istället för att förlita sig på externa DSP:er, enligt annonschefen Andrew Guendjoian.
LeBron James har nyligen publicerat en kryptisk video på Instagram, vilket ledde till spekulationer om hans karriär. Men det visade sig vara ett marknadsföringsknep för att lansera ett samarbete med Hennessy, ett ledande konjaksmärke.