X
Nordic region's business magazine • augusti 20, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Bursons framgång: vinst och ökad efterfrågan på strategisk rådgivning

Publicerad augusti 20, 2025

De senaste boksluten visar en positiv utveckling för WPP:s PR-byråer i Sverige. VD Marie Schjölin belyser hur efterfrågan på deras tjänster har ökat. Under hösten 2023 samlades byråerna BCW och Hill+Knowlton för att optimera samarbete och kommunikation. BCW har nu omvandlats till Burson, medan Hill+Knowlton förblir ett separat varumärke.


Några månader efter att Marie Schjölin tog över som VD visade bokslutet att Burson rapporterade en vinst på 3,5 miljoner kronor för 2024, i kontrast till förlusten på 860 000 kronor året innan. Omsättningen förblev stabil och rörelsemarginalen var 8 procent.


Även Hill+Knowlton återhämtade sig med en vinst på 3 miljoner kronor efter att ha gjort en förlust på 3 miljoner året innan. Trots en minskning av byråintäkten med nästan 60 procent, till 5 miljoner kronor, visar detta en stark återhämtning.


Marie Schjölin angav att 2024 kommer att fokusera på att stärka Bursons varumärke och erbjudande.
– Vi har fortsatt att vinna priser för vår kreativa höjd och ligger i topp vad gäller kundnöjdhet. Dessutom har vi satsat på att utöka vårt public affairs-erbjudande, säger hon.


Året har också sett framsteg inom teknologin, med introduktionen av nya AI-verktyg som effektiviserar arbetsprocesserna.
– Vi har blivit duktiga på att nyttja vår globala närvaro genom att skapa team som matchar våra kunders behov på olika marknader, säger hon.


Det har även skett en ökning av efterfrågan på krisuppdrag och strategisk rådgivning under året.
– Vi ser även en ökning av kreativa initiativ och idégenereringar, säger hon.


Schjölin noterar att för 2025 har antalet inbjudningar till byråpitcher ökat, vilket tyder på en allmän optimism.
– Hittills under året har vi levererat enligt plan, säger hon.


Marta Karlqvist, som tidigare var VD, har nu en roll som EMEA head of growth för Burson och ansvarar för 22 länder och 2 000 anställda. Bland Bursons svenska enheter finns även Axicom.

Mest lästa
  1. Zara implementerar AI för att optimera sin verksamhet

  2. Årsöversikt över reklam och kampanjer 2025

  3. PR-strategier och mediegranskningar: En djupdykning i Ica-affären

Fler intressanta artiklar

Ingrid genomgår varumärkesförnyelse för att stödja framtida expansion

Publicerad december 18, 2025

Ingrid har snabbt etablerat sig som en betydande aktör inom energisektorn. Bolaget, som grundades 2022, erbjuder avancerade teknologiska lösningar för elnätet och har beslutat att genomgå en betydande varumärkesförändring.Företaget, som…

Sverige i behov av att omvärdera fysisk kommunikation

Publicerad december 18, 2025

Den globala utvecklingen inom varumärkesupplevelser skyndar på, och Sverige riskerar att halka efter om inget görs, menar Onemotions vd. Generationsskiften visar att Gen Z och Millennials avviker från sociala medier…

Fler svenskar vänder sig till AI för informationssökning

Publicerad december 18, 2025

En aktuell studie från Insight Intelligence visar att 46 procent av svenskarna väljer att använda AI för att söka information istället för att googla. Utvecklingen av AI går snabbt, och…

Newsec inleder varumärkesstrategi med Hummingbirds

Publicerad december 18, 2025

Fastighetskonsultbolaget Newsec har påbörjat en omfattande strategi för att utveckla sitt varumärke, vilket framgår av ett pressmeddelande. Byrån Hummingbirds har anlitats för att leda detta arbete. Newsec rankas som ett…

Region Skåne satsar på kommunikationsbyråer och grafisk design

Publicerad december 18, 2025

Region Skåne har inlett två parallella upphandlingar för att förbättra sin kommunikation – en riktar sig mot fullservicebyråer och den andra mot grafisk formgivning. Tillsammans kan dessa ramavtal uppgå till…

Regeringen diskuterar Meta och annonsering inför valet

Publicerad december 18, 2025

Det har nyligen uppdagats att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför de kommande valen, vilket beror på nya EU-regler kring politisk reklam. För att undvika höga böter har både Meta och…

Förväntningar på marknadsföring 2026: Utmaningar och möjligheter

Publicerad december 17, 2025

Erik Modig uttrycker sina förhoppningar inför 2026 och påpekar vikten av god marknadsföring. Han inleder med en reflektion kring marknadsavdelningens förändrade roll och vikten av att inte enbart fokusera på…

Typografi och dess dolda politiska betydelser

Publicerad december 17, 2025

För att förstå typografins påverkan kan man genomföra ett enkelt experiment: skicka ett meddelande i ENDAST VERSALER. Orden förblir desamma, men reaktionen förändras, skriver hon säger.USA:s utrikesdepartement har beslutat att…

Kriminalvårdens rebranding: En kostsam missbedömning

Publicerad december 17, 2025

Amilia Stapelfeldt reflekterar över påverkan av influencers som inte uppmanar till överkonsumtion och hennes förväntningar på förändringar i den politiska kommunikationen genom en ny EU-lag. I en intervju med Resumé…

Sveriges Radio söker ny reklambyrå för stort projekt

Publicerad december 17, 2025

Sveriges Radio letar efter en ny reklambyråpartner för ett uppdrag med ett värde av 12 miljoner kronor. Denna uppgift omfattar daglig originalproduktion samt stöd vid större marknadsinitiativ, med fokus på…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.