X
Nordic region's business magazine • augusti 20, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Bursons framgång: vinst och ökad efterfrågan på strategisk rådgivning

Publicerad augusti 20, 2025

De senaste boksluten visar en positiv utveckling för WPP:s PR-byråer i Sverige. VD Marie Schjölin belyser hur efterfrågan på deras tjänster har ökat. Under hösten 2023 samlades byråerna BCW och Hill+Knowlton för att optimera samarbete och kommunikation. BCW har nu omvandlats till Burson, medan Hill+Knowlton förblir ett separat varumärke.


Några månader efter att Marie Schjölin tog över som VD visade bokslutet att Burson rapporterade en vinst på 3,5 miljoner kronor för 2024, i kontrast till förlusten på 860 000 kronor året innan. Omsättningen förblev stabil och rörelsemarginalen var 8 procent.


Även Hill+Knowlton återhämtade sig med en vinst på 3 miljoner kronor efter att ha gjort en förlust på 3 miljoner året innan. Trots en minskning av byråintäkten med nästan 60 procent, till 5 miljoner kronor, visar detta en stark återhämtning.


Marie Schjölin angav att 2024 kommer att fokusera på att stärka Bursons varumärke och erbjudande.
– Vi har fortsatt att vinna priser för vår kreativa höjd och ligger i topp vad gäller kundnöjdhet. Dessutom har vi satsat på att utöka vårt public affairs-erbjudande, säger hon.


Året har också sett framsteg inom teknologin, med introduktionen av nya AI-verktyg som effektiviserar arbetsprocesserna.
– Vi har blivit duktiga på att nyttja vår globala närvaro genom att skapa team som matchar våra kunders behov på olika marknader, säger hon.


Det har även skett en ökning av efterfrågan på krisuppdrag och strategisk rådgivning under året.
– Vi ser även en ökning av kreativa initiativ och idégenereringar, säger hon.


Schjölin noterar att för 2025 har antalet inbjudningar till byråpitcher ökat, vilket tyder på en allmän optimism.
– Hittills under året har vi levererat enligt plan, säger hon.


Marta Karlqvist, som tidigare var VD, har nu en roll som EMEA head of growth för Burson och ansvarar för 22 länder och 2 000 anställda. Bland Bursons svenska enheter finns även Axicom.

Mest lästa
  1. Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

  2. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  3. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Fler intressanta artiklar

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.