X
Nordic region's business magazine • augusti 29, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Bragdguldet firar 100 år med unika frimärken

Publicerad augusti 29, 2025

Bragdguldet, den svenska guldmedaljen, når en imponerande milstolpe på 100 år. För att hedra denna betydelsefulla händelse har Postnord engagerat designstudion Bedow för att skapa en serie frimärken som hyllar de mest framstående idrottarna. Perniclas Bedow uttrycker att det är ett hedersuppdrag.


– Vi designers är ett anonymt skrå, så det enda sättet att hamna på ett frimärke är ju att formge det, säger han.


Postnord har beställt fem frimärken som avbildar de idrottare som har fått medaljen två gånger. Bedow förklarar att projektet hade en öppen brief.


– Frida Axiö, projektledare på Postnord, berättade att de ville avbilda alla fem idrottare som har fått medaljen två gånger. Det är max, man kan inte få den fler gånger, förklarar han.


Idrottarna som avbildas är Sarah Sjöström, Anja Pärson, Ingemar Stenmark, Björn Borg och Armand Duplantis. För att skapa en enkel design passande frimärken började Bedows team med att undersöka piktogram som representerar olika sporter.


– Vi kom fram till att om vi kunde göra samma typ av rudimentära silhuetter av idrottarna så skulle det fungera på frimärkets lilla yta, säger Perniclas Bedow.


Vidare nämner han att de även strävat efter att inkludera Svenska Dagbladets identitet i designen.


– Den minsta beståndsdelen i en dagstidning är ju dess bokstäver – så vi grävde i Kungliga Bibliotekets arkiv och hittade tidningsuppslag och omslag från de dagar som idrottarna hade fått sina medaljer, fortsätter han.


Genom att skapa varje idrottare av bokstäver från rubrikerna, erbjuder de en visuell historia av tidningens typografi över decennierna.


Under designprocessen var flera av idrottarna involverade. Deras insikter var avgörande för att få anatomiska detaljer rätt.


– Det knepigaste var att skilja på de två utförsåkarna, Ingemar Stenmark och Anja Pärson, säger Perniclas Bedow, och han fortsätter med att förklara hur de fångade deras unika stilar.


– Men vi tänkte att Ingemar åkte ju runt portarna i toppluva på sin tid så han fick en lite mer svängig pose än Anja, som fick en snabbare pose. Två typografiska detaljer var att vi kunde använda ett uppochnervänt Q för att visa Ingemars toppluva och ett gement E fick bli Anjas hjälm, förklarar han.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.