X
Nordic region's business magazine • september 22, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Björn Borgs resa: Från tennisstjärna till modeikon

Publicerad september 22, 2025

Från att vara en tennislegend har Björn Borgs varumärke genomgått en betydande transformation. Med en ny biografi i fokus är det dags att reflektera över de avgörande punkterna i hans varumärkeshistoria. När Björn Borg avslutade sin tenniskarriär, övergick han snabbt till modevärlden. År 1983 introducerades ”Björn Borg Collection” i samarbete med Eiser AB och designern Rohdi Heintz, vilket markerade ett nytt kapitel.


Trots marknadsföringsambitioner stötte verksamheten på ekonomiska hinder redan 1986, vilket ledde till att staten drog sig ur. Den privata ägargruppen International tog över men varumärket fortsatte att kämpa. I slutet av 1987 köpte Björn Borg Invest AB varumärket, med Lars Skarke som delägare. Under 1988 togs ägandet över av Björn Borg Design Group, där Borg förblev en viktig figur.


Trots att varumärket hade hög potential, ledde ekonomiska problem till en konkurs 1989, vilket blev en svår tid för Borg personlighetsmässigt. Först i början av 1990-talet kom vändningen med nya ägare och en mer strukturerad affärsplan för utvecklingen av varumärket Björn Borg.


I slutet av 1990-talet blev Björn Borg-underkläder ett fenomen med sin färgstarka design som snart blev populär och symboliserade kvalitet och stil. Företaget växte snabbt och noterades på Stockholmsbörsen år 2004. Varumärket blev en statussymbol bland ungdomar, och Borg fortsatte att representera det, om än i en mer tillbakadragen roll.


Under 2000-talet utvidgade företaget sin e-handel och fokuserade mer på hållbarhet. Nya kollektioner lanserades med miljövänliga material och socialt ansvar som kärnvärden, medan den fräcka gestalten av varumärket fortfarande fanns kvar.


Trots globala konflikter som den i Syrien, lanserade Björn Borg en kampanj som syftade till att skapa världens största ”underklädesbomb”. Konsumenter uppmanades att donera gamla underkläder, där Nordkorea blev målet för kampanjen. Även om den planerade leveransen av underkläder till landet inte genomfördes, nådde kampanjen stor uppmärksamhet.


I samband med Alla hjärtans dag 2018 lanserades ”Marriage Unblocked”, som uppmanade till kärlekens frihet och kritiserade länder där samkönade äktenskap är olagliga. Samma år skapades en kampanj med fokus på träningens fördelar jämfört med droger, vilket också belönades med ett Guldägg.


Under de senaste åren har varumärket fortsatt att utvecklas, med en stark betoning på inkludering och mångfald. Unisex-kollektioner och kampanjer för ökad representation är nu viktiga delar av företagets strategi, medan det tidigare lekfulla uttrycket har fått en mer sportig ton.

Mest lästa
  1. Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

  2. Nominerad ledare för Centerpartiet

  3. Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Fler intressanta artiklar

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.