Billboats återkomst: En ny era för Stockholms reklambåt
Publicerad augusti 26, 2025
Publicerad augusti 26, 2025

Stockholms mest omdiskuterade reklambåt är åter i drift och erbjuder nu inte bara annonsering utan även konst och filmvisningar på vattnet. – Vi har tänkt till ett varv kring vad vi kan göra för att skapa mer feel good kring produkten, säger hon.
Billboat, som lanserades av två profiler sommaren 2021, mötte stark kritik. Många ansåg att den störde stadsbilden och att reklam inte hörde hemma i stadens vatten. Även reklambranschen uttryckte liknande synpunkter.
För ungefär tre år sedan rapporterades det om att Billboat var till salu. Efter ett uppehåll har företaget nu återupptagit sin verksamhet genom nya ägare och samarbeten. Detta innebär att reklamplatsen också ska ge tillbaka till staden.
Malin Myrén, vd för säljbolaget, berättar om ambitionerna att använda skärmarna för konstprojekt och arrangemang.
– Vi upplåter även Billboat till reklamfria konstprojekt där enbart konst visas upp i stadsbilden, säger hon.
Under sommaren har skärmarna bland annat använts för Nordens första flytande biovisning. Dessutom har damernas fotbolls-EM visats genom finansiering från Pepsi.
Trots den initiala kritiken har mottagandet bland annonsörerna varit positivt.
– Många annonsörer har varit rädda för att använda Billboat, men att synas där är unikt, säger hon.
Billboat har ingen specifik lagstiftning som stoppar verksamheten, så länge den följer gällande regler.
– Att visa reklam på vattnet kräver inga tillstånd, så länge reglerna följs, förklarar hon.
Reaktionerna från allmänheten har varit övervägande positiva.
– De flesta tycker bara att den är häftig, och vi upplever att snacket har varit positivt, säger hon.
Företaget planerar att driva Billboat året runt, så länge det är isfritt.
– Billboat lyser upp extra häftigt när det är mörkt ute, säger hon.