X
Nordic region's business magazine • augusti 26, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Billboats återkomst: En ny era för Stockholms reklambåt

Publicerad augusti 26, 2025

Stockholms mest omdiskuterade reklambåt är åter i drift och erbjuder nu inte bara annonsering utan även konst och filmvisningar på vattnet. – Vi har tänkt till ett varv kring vad vi kan göra för att skapa mer feel good kring produkten, säger hon.


Billboat, som lanserades av två profiler sommaren 2021, mötte stark kritik. Många ansåg att den störde stadsbilden och att reklam inte hörde hemma i stadens vatten. Även reklambranschen uttryckte liknande synpunkter.


För ungefär tre år sedan rapporterades det om att Billboat var till salu. Efter ett uppehåll har företaget nu återupptagit sin verksamhet genom nya ägare och samarbeten. Detta innebär att reklamplatsen också ska ge tillbaka till staden.


Malin Myrén, vd för säljbolaget, berättar om ambitionerna att använda skärmarna för konstprojekt och arrangemang.
– Vi upplåter även Billboat till reklamfria konstprojekt där enbart konst visas upp i stadsbilden, säger hon.


Under sommaren har skärmarna bland annat använts för Nordens första flytande biovisning. Dessutom har damernas fotbolls-EM visats genom finansiering från Pepsi.


Trots den initiala kritiken har mottagandet bland annonsörerna varit positivt.
– Många annonsörer har varit rädda för att använda Billboat, men att synas där är unikt, säger hon.


Billboat har ingen specifik lagstiftning som stoppar verksamheten, så länge den följer gällande regler.
– Att visa reklam på vattnet kräver inga tillstånd, så länge reglerna följs, förklarar hon.


Reaktionerna från allmänheten har varit övervägande positiva.
– De flesta tycker bara att den är häftig, och vi upplever att snacket har varit positivt, säger hon.


Företaget planerar att driva Billboat året runt, så länge det är isfritt.
– Billboat lyser upp extra häftigt när det är mörkt ute, säger hon.

Mest lästa
  1. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  2. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  3. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Fler intressanta artiklar

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.