X
Nordic region's business magazine • september 2, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Betydelsen av medieträning för framtidens ledarskap

Publicerad september 2, 2025

För att säkerställa att chefer kan och vågar ta ansvar i mediesammanhang, är det avgörande att vi omvärderar medieträning, skriver en expert. Diskussionen kring medieträning har länge varit skev. När en intervju misslyckas används det som bevis för att medieträning skapar oautentiska svar. Exempelvis, i en intervju från 2011 svarade en politiker flera gånger med samma fras. De som hävdar att svenska ledare är ”övermedietränade” borde istället notera att de är undermedietränade.


Idag förväntas inte bara toppolitiker och företagsledare tala för sina organisationer i medierna; chefer på alla nivåer måste kunna hantera intervjuer under pressade situationer. För att fler ska kunna ta sig an detta ansvar, krävs det ordentliga förutsättningar, vilket innebär att vi behöver förbättra medieträningen och sluta nedvärdera den.


Det finns för närvarande två parallella trender. Medieträning kritiseras alltmer som ett sätt att undvika ansvar, medan ledare blir allt mindre förstående inför hur medier fungerar. Det resulterar i en olycklig kombination av ledare som avstår från att ställa upp på intervjuer och uppfattas som övermedietränade, samtidigt som många chefer saknar respekt för mediers demokratiska uppdrag.


Detta leder till otydliga budskap där talespersoner duckar för ansvar. Istället för att tala utifrån sitt mandat, hänvisar chefer ofta till ”organisationen i stort” eller skyller på andra, vilket lämnar publiken utan svar på viktiga frågor. Ett nyligen exempel är Folkhälsomyndighetens generaldirektör, som vägrade möta sin kritiker i en direktsändning, vilket skapar förvirring för medborgarna.


Det finns dock positiva exempel. En talesperson för IOGT-NTO hanterade frågor om en politiskt känslig fråga under en direktsändning med tydlighet. Hon adresserade trovärdighetsfrågor utan att gå i försvar och visade hur en väl förberedd talesperson bör agera. Rätt medieträning handlar om att kunna ge svar och förstå skillnaderna mellan näringslivets och mediernas logik.


Över två decennier har jag tränat ledare i mediehantering och sett att de som får rätt stöd blir mer tydliga och ansvarstagande. De kan stå i svåra intervjuer med både integritet och värme. Det är viktigt att vi ser medieträning som en ledarskapskompetens snarare än ett PR-trick. En chef som inte kan hantera frågor i pressade situationer är lika illa rustad som någon som inte kan fatta snabba beslut.


Det är dags att ge våra ledare de förutsättningar de behöver för att kunna svara på frågor, inte för att undvika dem. Det är just detta som bygger förtroende när journalister kontaktar dem, och de kommer alltid att göra det.


Jennie Zetterström,
kris- och mediehanterare, aktuell med boken ”Intervjun – tala framgångsrikt med journalister och media”

Mest lästa
  1. Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

  2. Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

  3. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Fler intressanta artiklar

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.