B2B-varumärken: En analys av ökande intresse på börsen
Publicerad oktober 16, 2025
Publicerad oktober 16, 2025

Lundin Gold, Saab och Kinnevik har visat sig vara de mest populära B2B-varumärkena på börsen, med betydande ökningar i söktrafik. – I en värld av AI blir varumärket allt viktigare, säger hon.
Enligt ny data från Mytelescope har Lundin Gold uppvisat en ökning på 500 procent, följt av Saab med 300 procent och Kinnevik med 200 procent under det senaste året.
Sökningar relaterade till Saab rör sig dels kring aktiens prestation, men också företagets teknologier inom försvar, vilket hänger ihop med global geopolitisk oro.
Ser man tillbaka två år har Saab ökat med över 2 000 procent. Mytelescopes vd betonar vikten av att följa varumärkets trendindex för att se dess utveckling över tid.
Vidare handlar sökningarna på Lundin Gold främst om aktien, och visar ett växande intresse för guld som en trygg investering under osäkra ekonomiska förhållanden.
Kinneviks söktrafik ökade särskilt i våras i samband med premiären av en tv-serie om ägarfamiljen Stenbeck.
I dagsläget har Kinneviks B-aktie ökat med 12,42 procent, medan Saab och Lundin Gold har ökat med 110 respektive 197 procent enligt Avanza.
Enligt Mytelescope finns det ett klart samband mellan varumärkesförvaltning och börsprestation.
– De bolag som är duktiga på att förvalta sitt varumärke presterar också bäst på börsen, säger hon. Det handlar om att bredda intresset och öka kännedomen om sina produkter och tjänster.
Det finns dock B2B-varumärken som visar negativa söktrender, såsom Catena, Nyfosa och Tieto Evry, som också har haft en nedgång på börsen i år.