X
Nordic region's business magazine • oktober 15, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Australiens kampanj för att skydda unga från sociala medier

Publicerad oktober 15, 2025

Australiens regering betonar vikten av ett sociala medier-förbud för ungdomar och lanserar en kampanj för att stödja detta, trots att den går att se på sociala medier. Kampanjen, som kostat omkring 14 miljoner australiska dollar, är producerad av TBWA och kommer att visas på tv och utomhus.


Kampanjens slogan, ”For the good of”, uttrycker syftet med lagen som förbjuder barn under 16 år från att använda sociala medier. Kommunikationsminister, hon säger, ”Lagens syfte är att skapa kulturell förändring så att unga australier har ytterligare tre år på sig att bygga vänskaper i verkligheten och motståndskraft online.”


Anika Wells fortsätter, ”Den nationella utbildningskampanjen kommer att sprida medvetenhet om de förändringar som kommer för alla australiska familjer. Föräldrar och vårdnadshavare uppmuntras att börja samtala om dessa nya lagar med sina familjer för att hjälpa dem att förbereda sig.”


Flera länder, inklusive Sverige, observerar Australiens initiativ. Den svenska regeringen har nyligen inlett en utredning kring åldersgränser på sociala medier, med resultat som väntas 2026. Socialminister, han säger, ”Det grepp som sociala medier kopplat om barns tid och verklighet måste brytas.”


En annan kampanj involverar den välkända mångsysslaren Lasse Åberg, som genom humor ska främja frukt som ett alternativ till snacks. Klas Lindberg, vd, beskriver, ”Det är ett initiativ från oss för att ändra ungdomars sätt att se på mellanmål och att äta hälsosamt.”


Walmart har nyligen sett en ökning av sina aktier efter att ha inlett ett samarbete med Open AI för AI-baserad shopping via Chat GPT. En Walmart-chef meddelade, ”Användare kommer att kunna handla Walmarts sortiment direkt på Chat GPT genom att klicka på en köp-knapp.”


Meta, ägaren av Instagram, planerar också att införa strängare begränsningar för tonåringar. Detta innebär att användare under 18 år inte kommer att få exponeras för innehåll som innehåller farliga situationer, enligt deras uttalande: ”Detta inkluderar att dölja eller inte rekommendera inlägg med starkt språk, vissa riskfyllda stunts.”

Mest lästa
  1. Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

  2. Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

  3. Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Fler intressanta artiklar

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Lärdomar från kriser: En analys av 2025 års händelser

Publicerad december 15, 2025

Slarv med hemligstämplade dokument, läckage av personuppgifter och uppseendeväckande mediegranskningar präglade 2025. Det har varit ett år fullt av kriser och lärdomarna är många. Krishanteraren säger: ”Det är avgörande att…

Årets julreklam och aktuella mediehändelser

Publicerad december 15, 2025

Joakim Lundells självbiografi har fått en märkbar pr-effekt efter SVT:s dokumentärserie, vilket samtidigt öppnar möjligheter för reklam i samband med fotbolls-VM. Dessutom har Adages läsare röstat fram Facebooks reklamfilm ”Secret…
AI hjärna

Techbranschens roll i moderna konflikter

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschledare betydelsefulla händelser inom den svenska sektorn för 2025. I lucka 14 betonar André Frisk att teknologin idag verkar som en central komponent i krigets infrastruktur.Han…
rekryteringar

Aktuella rekryteringar inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad december 15, 2025

Resumé ger en översikt av de senaste jobbytena inom reklam, PR, marknadsföring och kommunikation under perioden 8 till 14 december 2025.Binaji Marouf tillträder som kommunikationschef på myndigheten för unga och…

Techbranschen och dess roll i moderna konflikter

Publicerad december 14, 2025

I Resumés julkalender framhäver branschprofiler viktiga händelser inom den svenska sektorn under 2025. I lucka 14 framhåller André Frisk att teknik nu utgör en central del av säkerhetsstrukturer. ”Jag växte…

Vibe marketing: En ny era för varumärkesstrategier

Publicerad december 14, 2025

Vibe marketing markerar ett skifte inom varumärkesstrategi, där känslor står i centrum för kommunikationen. Greg Isenberg introducerade termen tidigare i år, vilket väckte intresse bland kommunikationsexperter. Många är osäkra på…

Framtiden för berättande i en digital värld

Publicerad december 13, 2025

I Resumés julkalender belyser branschprofiler det mest intressanta som inträffat i den svenska branschen under 2025. Bakom lucka 13 finner vi Lina Franzon, creative director på Abby World. Med året…

Kritik mot Meta: Schibsted och Bonnier kräver uteslutning från IAB

Publicerad december 12, 2025

Mediehusen Schibsted och Bonnier News har uttryckt stark frustration över annonsbedrägerierna som förekommer på Facebook och Instagram. De anser nu att Meta bör uteslutas ur IAB Sverige, branschorganisationen för digital…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.