X
Nordic region's business magazine • oktober 15, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Australiens kampanj för att skydda unga från sociala medier

Publicerad oktober 15, 2025

Australiens regering betonar vikten av ett sociala medier-förbud för ungdomar och lanserar en kampanj för att stödja detta, trots att den går att se på sociala medier. Kampanjen, som kostat omkring 14 miljoner australiska dollar, är producerad av TBWA och kommer att visas på tv och utomhus.


Kampanjens slogan, ”For the good of”, uttrycker syftet med lagen som förbjuder barn under 16 år från att använda sociala medier. Kommunikationsminister, hon säger, ”Lagens syfte är att skapa kulturell förändring så att unga australier har ytterligare tre år på sig att bygga vänskaper i verkligheten och motståndskraft online.”


Anika Wells fortsätter, ”Den nationella utbildningskampanjen kommer att sprida medvetenhet om de förändringar som kommer för alla australiska familjer. Föräldrar och vårdnadshavare uppmuntras att börja samtala om dessa nya lagar med sina familjer för att hjälpa dem att förbereda sig.”


Flera länder, inklusive Sverige, observerar Australiens initiativ. Den svenska regeringen har nyligen inlett en utredning kring åldersgränser på sociala medier, med resultat som väntas 2026. Socialminister, han säger, ”Det grepp som sociala medier kopplat om barns tid och verklighet måste brytas.”


En annan kampanj involverar den välkända mångsysslaren Lasse Åberg, som genom humor ska främja frukt som ett alternativ till snacks. Klas Lindberg, vd, beskriver, ”Det är ett initiativ från oss för att ändra ungdomars sätt att se på mellanmål och att äta hälsosamt.”


Walmart har nyligen sett en ökning av sina aktier efter att ha inlett ett samarbete med Open AI för AI-baserad shopping via Chat GPT. En Walmart-chef meddelade, ”Användare kommer att kunna handla Walmarts sortiment direkt på Chat GPT genom att klicka på en köp-knapp.”


Meta, ägaren av Instagram, planerar också att införa strängare begränsningar för tonåringar. Detta innebär att användare under 18 år inte kommer att få exponeras för innehåll som innehåller farliga situationer, enligt deras uttalande: ”Detta inkluderar att dölja eller inte rekommendera inlägg med starkt språk, vissa riskfyllda stunts.”

Mest lästa
  1. Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

  2. Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

  3. Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Fler intressanta artiklar

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Framtidens marknadsföring: Människans roll i en AI-dominerad värld

Publicerad oktober 30, 2025

AI revolutionerar marknadsföringen, men för Arash Gilan, vd på Viva Media, är det människorna som är mest fascinerande. I sin krönika förklarar han vad framtidens marknadsförare och byråledare måste förstå…

Bryan Adams tolkar Avicii i ny Scania-kampanj

Publicerad oktober 29, 2025

Scanias senaste kampanjfilm från Åkestam Holst presenterar en unik berättelse om två bröder som försöker navigera genom en öken utan att åka med något annat än en Scania-lastbil.Filmen utspelar sig…

Svensk ekonomi visar oväntad styrka: Vad väntar härnäst?

Publicerad oktober 29, 2025

Svensk ekonomi har överraskat med en tillväxt som är betydligt starkare än prognoserna. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) växte ekonomin med 2,4 procent under tredje kvartalet i jämförelse med samma period…

Sveriges Lärare firar viktig seger för gravida på arbetsmarknaden

Publicerad oktober 29, 2025

Efter en betydelsefull dom i Arbetsdomstolen har Sveriges Lärare initierat en kampanj för att belysa en av de mest avgörande rättigheterna för gravida anställda i landet. Annonserna, producerade av byrån…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.