X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juli 30, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

Australien stoppar alla under 16 från youtube och andra sociala plattformar

Publicerad Juli 30, 2025

Australiens regering meddelar att barn under 16 år inte längre får öppna konton på Youtube.


Bakgrunden är en lag från november 2024 som ger sociala medier incitament att kontrollera användarnas ålder under hot om höga böter.


Youtube var ursprungligen undantaget på grund av plattformens roll i skolundervisningen, men detta ändras nu.


”Ungdomar under 16 år kommer inte att kunna ha konton på Youtube, säger han till reportrar på onsdagen.”, Anthony Albanese.


”De kommer inte heller kunna ha konton på bland annat Facebook, Instagram, Snapchat, Tiktok eller X. Vi vill att australiska föräldrar och familjer ska veta att vi står bakom dem.”, han säger.


Den nya lagen träder i kraft den 10 december, men det råder fortfarande osäkerhet kring hur de praktiska detaljerna kommer att hanteras.

Mest lästa
  1. Wenderfalck stärker tillväxten 2024 trots lägre marginal

  2. När ai tar över sammanfattningen

  3. Samuel l. jackson lanserar tångsnacks från vattenfalls havsbaserade vindkraft

Fler intressanta artiklar

Esmeraldas syskon invänder mot varumärkesskydd av smeknamnet

Publicerad July 31, 2025

Esmeraldas bröder och systrar ifrågasätter Melinda Jacobs patentansökan för att registrera dotterns smeknamn som varumärke.Dottern har i familjen ofta kallats så här:”Lilla hjärtat”I ett yttrande till Patent- och registreringsverket framhäver…

Imponerande resultat driver metas aktieuppgång

Publicerad July 31, 2025

Meta presenterade ett resultat per aktie om 7,14 dollar, vilket överträffade analytikernas förväntade 5,92 dollar.Intäkterna för perioden uppgick till 47,5 miljarder dollar, jämfört med prognoserna på 44,8 miljarder.Företaget förutser att…

Stark utveckling för kid collective efter byråfusion

Publicerad July 31, 2025

Kid Collective bildades genom en sammanslagning av de oberoende byråerna Volt och Familjen efter ett utmanande 2023. Fusionen resulterade i en stärkt plattform som nu avslutat sitt första räkenskapsår med…

Guess lanserar första ai-modellen i vogue – kritiken växer

Publicerad July 30, 2025

I augustinumret av Vogue presenterade modemärket Guess en annons med en modell skapad helt via artificiell intelligens. Det är första gången som en sådan digital konstruktion syns i tidningen.Bilden visar…

Amazon drar sig ur google shopping-auktioner

Publicerad July 30, 2025

Amazon har under veckan avbrutit budgivningen på google shopping-annonser efter en gradvis nedtrappning det senaste året.Då en av de tyngsta aktörerna lämnat fältet kan andra annonsörer förvänta sig lägre klickkostnader…

Oatlys strategiomställning efter storförlusten

Publicerad July 30, 2025

Oatly grundades som ett innovativt alternativ till mejeriprodukter och gav snart inslag av radikal marknadsföring. Under introduktionsåren hyllades bolagets unika berättande, men expansionen har utsatt varumärket för betydande utmaningar.Efter noteringen…

Australien stoppar alla under 16 från youtube och andra sociala plattformar

Publicerad July 30, 2025

Australiens regering meddelar att barn under 16 år inte längre får öppna konton på Youtube.Bakgrunden är en lag från november 2024 som ger sociala medier incitament att kontrollera användarnas ålder…

Reklam i anti-woke-erans prövning

Publicerad July 30, 2025

Den anti-woke-våg som sveper över sociala medier skapar ett utmanande klimat för reklambyranschen även i Sverige, där husfrulivet romantiseras av ”trad wifes” och där ”manosfären” gjort sexism lockande igen.I USA…

Kekst CNC rapporterar stark tillväxt och förbättrad marginal 2024

Publicerad July 29, 2025

Efter flera år med negativt resultat visar Kekst CNC återigen vinst även 2023. Under året förbättrades resultatet med 77 procent till 2,9 miljoner kronor, jämfört med föregående års 1,6 miljoner.Omsättningen…

En extra frukt om dagen ger mer fokus i klassrummet

Publicerad July 29, 2025

Livsmedelsverket rapporterar att svenska barn i genomsnitt konsumerar en frukt mindre än vad som rekommenderas per dag. För att belysa konsekvenserna har ICA, i samarbete med reklambyrån Wenderfalck, genomfört en…

Arkiv

  • July 2025

Kategorier

  • Byrå samarbete
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter

Test

http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt
  • Integritetspolicy
  • Cookies
mail Created with Sketch Beta.