X
Nordic region's business magazine • augusti 18, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Att omfamna ångest för att stärka byråkulturen

Publicerad augusti 18, 2025

Fika och samtal om helgen skapar en trygg atmosfär bland kollegorna. Men när det finns för mycket av det mysiga och för lite av prestationsångest kan verksamheten förlora sin drivkraft. Enligt byråcoach och beteendedesigner, hon säger, ”Dåliga tider gör byråer mer ångestridna.”


Hon minns hur en natt ångesten drabbade henne, där hon hyperventilerade och trodde att hon höll på att dö. Efter den händelsen kom drömmar om kvävande nålar som fortfarande dyker upp som varningssignaler. Hon nämner, ”Ångesten fick mig att lyssna, och rätt hanterad kan den göra underverk för dig och dina kollegor.”


Vid 03:00 var hon ute och joggade, undrande varför andra även var där. Hon reflekterade över sin egen prestationsnivå och hur ångesten gjorde att hon fick stopp på sin karriärmaskin. ”Jag var chef, kände mig jätteduktig, lite som martyr och Stålmannen i ett,” säger hon.


Ångest kan fungera som ett engagemangsskapande verktyg, enligt henne. ”Det är ett signalsystem som får oss att agera på att något behöver göras,” framhäver hon. Detta kan påverka livsstil, ledarskap eller byråns utveckling.


För mycket av det mysiga kan leda till att medarbetare känner sig uttråkade och saknar utmaningar. Ångesten kan ge livsmening och skapa en mer dynamisk arbetsmiljö. ”Sätt mål som känns, men inte skrämmer,” uppmanar hon, vilket främjar engagemang hos medarbetarna.


Det är också viktigt att tydliggöra förväntningar och följa upp. ”Öka i stället prestationsångesten genom att kontinuerligt följa upp arbetet,” säger hon och menar att detta skapar engagemang. Det är avgörande att prioritera utveckling framför strikt måluppfyllelse för att undvika besvikelser. Att fira framgångar är också centralt.


Att bjuda in till samtal om ångest kan öka förståelsen för dess kraft. ”Samla en diskussion om varningssignaler som sömnproblem och irritation,” föreslår hon. Genom att samtala om dessa ämnen kan arbetsgruppen bli mer medveten om sin mentala hälsa.


Hon avslutar med att betona att ångesten, om den hanteras rätt, kan bli en vän. ”Min ångest gör mig engagerad. Att försöka trycka ner den har motsatt effekt,” säger hon. Genom att omfamna ångest kan både individer och byråer bli mer framgångsrika.


Tommy Lindström, byråcoach och beteendedesigner på Boom

Mest lästa
  1. Moderaternas valkampanj för Stockholm inleds med lokal förankring

  2. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  3. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

Fler intressanta artiklar

Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Publicerad september 10, 2025

Från elbolaget Svensk kärnkraft kommer nu en reklamkampanj som har väckt uppmärksamhet och anmälts till Reklamombudsmannen. Huvudägaren Chang Frick, som är frontfigur i kampanjen, ser positivt på en eventuell fällning.”Lika…

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.