X
Nordic region's business magazine • augusti 18, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Att omfamna ångest för att stärka byråkulturen

Publicerad augusti 18, 2025

Fika och samtal om helgen skapar en trygg atmosfär bland kollegorna. Men när det finns för mycket av det mysiga och för lite av prestationsångest kan verksamheten förlora sin drivkraft. Enligt byråcoach och beteendedesigner, hon säger, ”Dåliga tider gör byråer mer ångestridna.”


Hon minns hur en natt ångesten drabbade henne, där hon hyperventilerade och trodde att hon höll på att dö. Efter den händelsen kom drömmar om kvävande nålar som fortfarande dyker upp som varningssignaler. Hon nämner, ”Ångesten fick mig att lyssna, och rätt hanterad kan den göra underverk för dig och dina kollegor.”


Vid 03:00 var hon ute och joggade, undrande varför andra även var där. Hon reflekterade över sin egen prestationsnivå och hur ångesten gjorde att hon fick stopp på sin karriärmaskin. ”Jag var chef, kände mig jätteduktig, lite som martyr och Stålmannen i ett,” säger hon.


Ångest kan fungera som ett engagemangsskapande verktyg, enligt henne. ”Det är ett signalsystem som får oss att agera på att något behöver göras,” framhäver hon. Detta kan påverka livsstil, ledarskap eller byråns utveckling.


För mycket av det mysiga kan leda till att medarbetare känner sig uttråkade och saknar utmaningar. Ångesten kan ge livsmening och skapa en mer dynamisk arbetsmiljö. ”Sätt mål som känns, men inte skrämmer,” uppmanar hon, vilket främjar engagemang hos medarbetarna.


Det är också viktigt att tydliggöra förväntningar och följa upp. ”Öka i stället prestationsångesten genom att kontinuerligt följa upp arbetet,” säger hon och menar att detta skapar engagemang. Det är avgörande att prioritera utveckling framför strikt måluppfyllelse för att undvika besvikelser. Att fira framgångar är också centralt.


Att bjuda in till samtal om ångest kan öka förståelsen för dess kraft. ”Samla en diskussion om varningssignaler som sömnproblem och irritation,” föreslår hon. Genom att samtala om dessa ämnen kan arbetsgruppen bli mer medveten om sin mentala hälsa.


Hon avslutar med att betona att ångesten, om den hanteras rätt, kan bli en vän. ”Min ångest gör mig engagerad. Att försöka trycka ner den har motsatt effekt,” säger hon. Genom att omfamna ångest kan både individer och byråer bli mer framgångsrika.


Tommy Lindström, byråcoach och beteendedesigner på Boom

Mest lästa
  1. Arla lanserar musik inspirerad av magljud

  2. Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

  3. Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Fler intressanta artiklar

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kreativitet i den svenska reklambranschen: Utmaningar och perspektiv från en expat

Publicerad november 1, 2025

Kreativiteten inom den svenska reklamsektorn står inför betydande utmaningar och behöver externa insikter. I en serie intervjuer belyser Resumé hur expats upplever denna bransch. Först ut är Auste Skrupskyte Cullbrand,…
AI hjärna

Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

Publicerad oktober 31, 2025

Mjällby AIF har nyligen nått nya höjder genom att vinna sitt första allsvenska guld och samtidigt bli ett fenomen inom digitala medier. Klubben har kombinerat humor, lokal identitet och kreativ…

Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

Publicerad oktober 31, 2025

Från vardaglig skräck till terapeutisk tröst, har varumärken hittat innovativa sätt att fira Halloween. Resumé har sammanställt åtta kampanjer som verkligen utmärker sig. Vissa varumärken väljer att skrämmas, medan Filmstaden…

Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Publicerad oktober 31, 2025

Cdon har återigen hamnat i rampljuset efter att en maskeraddräkt med blackface har lagts ut för försäljning. Dräkten, som kallas ”African man”, har funnits på sajten tidigare och såldes även…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.