Att navigera bortom trender: En ny väg för varumärken
Publicerad september 19, 2025
Publicerad september 19, 2025

Yrla Lockner, chef för sociala medier på Spoon, observerar en förändring i internetkulturen – varumärkens anpassning till trender verkar inte längre vara populärt.
”Vad inspirerar dig just nu?”
– ”Varumärken som vågar göra något annat än det vi alltid ser. Jag är så himla sugen på att få jobba med kunder som vågar vara målgruppsnära och som vill skapa något annat än det vi förväntar oss. Jag vill se mer av det som inte känns så slätstruket. Något som väcker känslor och framför allt – något som känns kul.”, säger hon.
”Vilket varumärke behöver tänka om?”
– ”Alla som har blivit omsprungna av sina egna målgrupper. Ett tydligt exempel är traditionella magasin som försöker gå över till att bli digitala plattformar. Här hinner redaktionerna inte skapa innehåll i den takt som följarna förväntar sig.”, uttrycker hon.
”Nämn ett aktuellt exempel på populärkultur som gett nya tankar att ta med dig till jobbet!”
– ”Jag funderar ständigt på hur och framför allt vad som krävs för att ett varumärke ska hålla sig relevant. Målgrupperna har tröttnat på att varumärken hoppar på allt som trendar, det förstör och tar död på det roliga med internetkulturen.”, framhäver hon.
”Vad är du mest nyfiken på inför hösten?”
– ”Nya trender? Skämt åsido finns det väl inget mer jag önskar än lite stabilitet och framåtanda i branschen.”, säger hon.
”Vad är svårast just nu?”
– ”Att veta hur framtiden kommer att bli. Vi har tagit oss igenom några riktigt tuffa år där vi harvat på vid skakiga tangentbord. Men jag är ändå en evig optimist och tror att det finns en framtidstro för oss byråer.”, påpekar hon.