X
Nordic region's business magazine • september 19, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Att navigera bortom trender: En ny väg för varumärken

Publicerad september 19, 2025

Yrla Lockner, chef för sociala medier på Spoon, observerar en förändring i internetkulturen – varumärkens anpassning till trender verkar inte längre vara populärt.


”Vad inspirerar dig just nu?”
– ”Varumärken som vågar göra något annat än det vi alltid ser. Jag är så himla sugen på att få jobba med kunder som vågar vara målgruppsnära och som vill skapa något annat än det vi förväntar oss. Jag vill se mer av det som inte känns så slätstruket. Något som väcker känslor och framför allt – något som känns kul.”, säger hon.


”Vilket varumärke behöver tänka om?”
– ”Alla som har blivit omsprungna av sina egna målgrupper. Ett tydligt exempel är traditionella magasin som försöker gå över till att bli digitala plattformar. Här hinner redaktionerna inte skapa innehåll i den takt som följarna förväntar sig.”, uttrycker hon.


”Nämn ett aktuellt exempel på populärkultur som gett nya tankar att ta med dig till jobbet!”
– ”Jag funderar ständigt på hur och framför allt vad som krävs för att ett varumärke ska hålla sig relevant. Målgrupperna har tröttnat på att varumärken hoppar på allt som trendar, det förstör och tar död på det roliga med internetkulturen.”, framhäver hon.


”Vad är du mest nyfiken på inför hösten?”
– ”Nya trender? Skämt åsido finns det väl inget mer jag önskar än lite stabilitet och framåtanda i branschen.”, säger hon.


”Vad är svårast just nu?”
– ”Att veta hur framtiden kommer att bli. Vi har tagit oss igenom några riktigt tuffa år där vi harvat på vid skakiga tangentbord. Men jag är ändå en evig optimist och tror att det finns en framtidstro för oss byråer.”, påpekar hon.

Mest lästa
  1. Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

  2. Nominerad ledare för Centerpartiet

  3. Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Fler intressanta artiklar

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Abby World formar varumärket för spelet ARC Raiders

Publicerad november 3, 2025

Abby World har tagit fram varumärket, positioneringen och narrativet för det nylanserade AAA-spelet ARC Raiders från Embark Studios. I en global spelmarknad som förväntas nå över 180 miljarder dollar år…

Liberalerna fokuserar på Simona Mohamsson i ny kampanj: En kritisk granskning

Publicerad november 3, 2025

Inför det kommande riksdagsvalet strävar Liberalerna efter att stärka sin nya partiledare, Simona Mohamsson. Kampanjen koncentrerar sig på hennes efternamn, vilket har väckt tveksamhet hos PR-experten Paul Ronge.För att illustrera…

Folksams nya kampanj: En enklare väg till sparande och försäkring

Publicerad november 3, 2025

I våras introducerade Folksam ett kommunikationskoncept som utvecklades internt. Nu får vi ta del av den första kampanjen kopplad till detta koncept, som har rubriken ”Sparande och försäkring – för…

Snapchats stora satsning i Sverige

Publicerad november 3, 2025

Snapchat intensifierar sina insatser på den svenska marknaden med en omfattande kampanj som kallas ”Say it in a Snap”. Denna satsning visar på företagets åtagande gentemot Sverige, en av deras…
rekryteringar

Veckans rekryteringar: Nya positioner inom kommunikation och marknadsföring

Publicerad november 3, 2025

Under perioden 27 oktober till 2 november har Resumé sammanställt de senaste förändringarna på arbetsmarknaden inom kommunikation, marknadsföring, PR och reklam.IKEM – Innovations- och kemiindustrierna – har utsett Jenny Engdahl…

Paus för SVT:s marknadschef Bella Goldman

Publicerad november 3, 2025

Marknadschefen för Sveriges Television, Bella Goldman, har blivit pausad efter ett beslut av hennes överordnade.”Det är ett beslut jag fattat”, skriver hr- och kommunikationsdirektör, som säger.Bella Goldman har haft sin…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.