X
Nordic region's business magazine • september 2, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Att förstå digital marknadsföring i dagens landskap

Publicerad september 2, 2025

Digital marknadsföring har utvecklats till att ofta handla mer om försäljning än om traditionell marknadsföring, skriver Johan Anselmsson i Resumé Insikt. Övergången från färgglada annonser till digitala plattformar har lett till en förlust av den grundläggande förståelsen för marknadsföringens sanna syfte. Trots att digital reklam dominerar, är det osäkert om allt som kallas digital marknadsföring verkligen faller inom dess ramar.


Termen digital marknadsföring används ofta för att referera till digital försäljning. SEO, webbanalys och e-handel är centrala, men dessa aktiviteter ligger oftast i slutet av kundresan. De är utformade för att fånga upp efterfrågan snarare än att skapa den.


Verklig marknadsföring handlar om att bygga kännedom och väcka intresse, och detta sker tidigare i processen. Denna typ av marknadsföring är mer komplex och svårare att mäta, men avgörande för en framgångsrik försäljning. Enligt en HBR-artikel,

”Ending the War Between Sales and Marketing”, fungerar försäljnings- och marknadsföringsavdelningar bäst i samverkan, med tydliga roller och gemensamma mål.


Trots att modeller som funnels och kundresor har blivit populära igen på senare tid, har de i akademiska kretsar länge ifrågasatts. Digitaliseringens fokus har lett till en återuppvaknande av dessa begrepp, men det kvarstår frågor om deras relevans. Utmaningen ligger i att förstå hur digital marknadsföring verkligen bidrar till varumärkesbyggande.


Forskning har visat att även stora varumärken som Adidas och P&G har haft svårt att återfå kännedom och försäljning när en för stor del av budgeten allokerats till digital marknadsföring. Det finns även bevis på att investeringar i digitala plattformar ibland kan ha negativa effekter på lönsamhet.


En McKinsey-rapport bekräftade dessa fynd, som pekade på överinvesteringar inom digital marknadsföring som ett problem. Detta har lett till en reflektion kring effektiviteten av digitala satsningar och hur dessa faktiskt påverkar varumärkeskapital.


Inom varumärkesbyggande finns det grundläggande modeller som David Aakers ”Brand Equity Model” och Kevin Kellers ”Brand Resonance Pyramid”, som belyser hur digitala och icke-digitala insatser kan samverka för att skapa värde. Dessa modeller visar att varumärkesbyggande inkluderar flera faktorer som måste vara i balans för att lyckas.


Kännedom handlar om att vara synlig i relevanta kanaler, medan upplevd kvalitet kräver att varumärket levererar på sina löften. Associationer kopplade till varumärket bör kommuniceras effektivt, ofta genom berättande. Lojalitet har också förnyats i en digital kontext, där kunder interagerar med varumärket på många olika sätt.


För att lyckas i den digitala världens komplexa miljö måste marknadsförare förstå både försäljning och marknadsföring, och hur dessa samverkar. Det är viktigt att skapa budskap som engagerar i både digitala och analoga kanaler. De snäva rollerna inom marknadsföring behöver breddas för att omfatta en mer integrerad syn på marknadsföringens framtid.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.