X
Nordic region's business magazine • september 8, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Att förklara marknadsföringens värde för ledningen

Publicerad september 8, 2025

Många marknadschefer kämpar för att övertyga ledningsgrupper under tuffa ekonomiska förhållanden om vikten av investeringar i marknadsföring.Därför har vi intervjuat sex vd:ar från stora svenska företag för att förstå hur marknadschefer kan formulera sina budskap för att fånga deras intresse.Här framkommer vilka nyckeltal som är avgörande och vilka som inte bedöms som relevanta.

Marknadsföringslandskapet är fyllt av olika KPI:er. I en datadriven värld kan det vara lätt att förlora fokus.
Detta är anledningen till att Sveriges Annonsörer arbetar för att certifiera byråer, kunder och offentlig sektor angående vilka KPI:er som verkligen mäter marknadsföringens effektivitet.
I Effektsystemet listas fortfarande 36 KPI:er, men inte alla anses viktiga av ledningen.

Det behövs en förändring. Enligt The Nordic CMO Survey, som årligen genomförs av Resumé tillsammans med mediebyrån Synlighet, uppger 27 procent av svenska marknadschefer att ledningen har svårt att förstå marknadsföringens betydelse.
32 procent anser att förståelsen är acceptabel, men inte mer.

Problemet handlar inte bara om bristande kunskap hos ledningen. Marknadschefer tenderar att fokusera på KPI:er som inte är kopplade till affärsmålen.
Enligt de vd:ar som Resumé har talat med, efterfrågar de endast KPI:er som direkt relaterar till försäljning.
En vd påpekar:

”Det behöver inte betyda att försäljningen ska komma direkt, men poängen är att engagemang som inte leder någon vart heller inte är värt något.”

För att marknadschefen ska få ett utökat mandat krävs en tydlig fokusering på affärsresultat.
Allt som inte bidrar till detta bör skalas bort. Den som vill investera i varumärkesbyggande står inför en stor utmaning, särskilt i dessa ekonomiska tider.
En vd uttrycker det som: ”Vi måste sälja allt som går att sälja på väldigt kort tid.”

För att få stöd för långsiktiga insatser behöver marknadschefen både förtroende och förmåga att koppla sina strategier till affärsresultat.
Det handlar om att kunna visa att för varje investerad krona i varumärkesbyggande kommunikation förväntas en ökning av försäljningen.
En vd poängterar att marknadschefen bör ha ett sexmånadersperspektiv för sina långsiktiga mål.

”Frågan är hur man bygger varumärke utan att tappa konvertering i dag,” avslutar en av vd:arna.

Mest lästa
  1. Framtiden för kreativ kommunikation i AI-eran

  2. Polisanställd dömd för olovlig avbildning på Instagram

  3. Zohran Mamdani: En ny väg för politisk kommunikation

Fler intressanta artiklar
rekryteringar

Region Stockholm utesluter ambulansen från ny rekryteringskampanj

Publicerad november 4, 2025

Region Stockholm har nyligen introducerat en arbetsgivarkampanj men har avvaktat från att inkludera ambulansverksamheten av rädsla för potentiell kritik. Detta beslut har enligt uppgifter orsakat irritation internt. Regionen hävdar dock…

Företagsansvar och barns rättigheter: En kritisk granskning av marknadsföring

Publicerad november 4, 2025

En ny rapport från Global Child Forum belyser positiva utvecklingar inom företagsansvar när det gäller barns rättigheter. Emellertid finns det ett område där resultaten är oroande: marknadsföring. Tillsammans med Boston…

UR:s nya identitet ska möta kunskapsbehov

Publicerad november 4, 2025

Målet är att öka medvetenheten om UR:s program och koppla dem till pålitlig kunskap i dagens informationsöverskott. Kid collective har tagit fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet. Enligt ett…

Coca Cola presenterar julens reklam med AI och andra utmaningar

Publicerad november 4, 2025

Julstämningen är på väg tillbaka med Coca Colas senaste reklamfilm, som har fått namnet ”Refresh your holidays”. Denna reklamfilm är, precis som förra året, skapad med hjälp av AI, en…
rekryteringar

Nominerad ledare för Centerpartiet

Publicerad november 4, 2025

Under en presskonferens på tisdagsmorgonen tillkännagav Centerpartiets valberedning att de föreslår Elisabeth Thand Ringqvist som ny partiledare.”Hon har visat en vilja och entusiasm att axla det ansvar som det innebär…

Medieombudsmannen friar Aftonbladet efter Max-ärende

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har kommit fram till att Aftonbladet inte ska kritiseras för sin granskning av Max restauranger. Denna granskning, som utfördes tidigare i år, ledde till att snabbmatskedjan valde att…

Aftonbladet frias av Medieombudsmannen efter granskning av Max

Publicerad november 4, 2025

Medieombudsmannen (MO) har beslutat att Aftonbladet inte ska klandras för sin granskning av Max. Tidningen granskade tidigare i år hygienfrågor på kedjans restauranger, vilket ledde till en anmälan från Max…

Arla lanserar musik inspirerad av magljud

Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson,…

Optimism bland annonsörer i Sverige – branscher med olika trender

Publicerad november 3, 2025

Investeringarna inom media ökar bland 19 av Sveriges 30 största annonsörer. Två sektorer uppvisar stark tillväxt, medan företag som Ica och Coop bromsar sin expansion. Detta framgår av den senaste…

Halvöppna varumärken: En ny väg inom varumärkesstrategier

Publicerad november 3, 2025

Under det senaste decenniet har öppenhet och ett klart definierat syfte i varumärkeskommunikationen varit avgörande för framgång, särskilt med sociala mediers framväxt. Men frågan ställs av Emmy Arebo: är detta…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.