X
Nordic region's business magazine • september 8, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Att förklara marknadsföringens värde för ledningen

Publicerad september 8, 2025

Många marknadschefer kämpar för att övertyga ledningsgrupper under tuffa ekonomiska förhållanden om vikten av investeringar i marknadsföring.Därför har vi intervjuat sex vd:ar från stora svenska företag för att förstå hur marknadschefer kan formulera sina budskap för att fånga deras intresse.Här framkommer vilka nyckeltal som är avgörande och vilka som inte bedöms som relevanta.

Marknadsföringslandskapet är fyllt av olika KPI:er. I en datadriven värld kan det vara lätt att förlora fokus.
Detta är anledningen till att Sveriges Annonsörer arbetar för att certifiera byråer, kunder och offentlig sektor angående vilka KPI:er som verkligen mäter marknadsföringens effektivitet.
I Effektsystemet listas fortfarande 36 KPI:er, men inte alla anses viktiga av ledningen.

Det behövs en förändring. Enligt The Nordic CMO Survey, som årligen genomförs av Resumé tillsammans med mediebyrån Synlighet, uppger 27 procent av svenska marknadschefer att ledningen har svårt att förstå marknadsföringens betydelse.
32 procent anser att förståelsen är acceptabel, men inte mer.

Problemet handlar inte bara om bristande kunskap hos ledningen. Marknadschefer tenderar att fokusera på KPI:er som inte är kopplade till affärsmålen.
Enligt de vd:ar som Resumé har talat med, efterfrågar de endast KPI:er som direkt relaterar till försäljning.
En vd påpekar:

”Det behöver inte betyda att försäljningen ska komma direkt, men poängen är att engagemang som inte leder någon vart heller inte är värt något.”

För att marknadschefen ska få ett utökat mandat krävs en tydlig fokusering på affärsresultat.
Allt som inte bidrar till detta bör skalas bort. Den som vill investera i varumärkesbyggande står inför en stor utmaning, särskilt i dessa ekonomiska tider.
En vd uttrycker det som: ”Vi måste sälja allt som går att sälja på väldigt kort tid.”

För att få stöd för långsiktiga insatser behöver marknadschefen både förtroende och förmåga att koppla sina strategier till affärsresultat.
Det handlar om att kunna visa att för varje investerad krona i varumärkesbyggande kommunikation förväntas en ökning av försäljningen.
En vd poängterar att marknadschefen bör ha ett sexmånadersperspektiv för sina långsiktiga mål.

”Frågan är hur man bygger varumärke utan att tappa konvertering i dag,” avslutar en av vd:arna.

Mest lästa
  1. Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

  2. Kontroverser kring Power och digital reklamens inverkan på barn

  3. Chang Frick försvarar kontroversiell reklam med satir

Fler intressanta artiklar

Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige

Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för…

Kritik mot brittiska reklamombudsmannens egen kampanj

Publicerad september 10, 2025

En kampanj från den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen har blivit föremål för anmälan. Kampanjen misstänks för att bryta mot de regler kring vilseledande reklam som organisationen ansvarar för att övervaka.Kampanjen…

Medieinvesteringarna visar stabilitet trots nedgång i augusti

Publicerad september 10, 2025

Trots en lätt nedgång säger Sveriges Mediebyråers vd att ”Augusti 2025 får ses som en relativt stark månad”, enligt uppgifter från Anna Granditsky. Totalt uppgår medieinvesteringarna via mediebyråerna till över…

Strategin bakom Vattenfalls kampanj med Samuel L Jackson

Publicerad september 10, 2025

Vattenfalls senaste kampanj, med Hollywoodskådisen Samuel L Jackson i centrum, har skapat starka reaktioner och nått breda publikgrupper. När Jackson siktar på en vindkraftspark och utbrister ”Motherfuckin windfarms”, har det…

Moa Engström ny kommunikationsansvarig på WWF

Publicerad september 10, 2025

Moa Engström har tillträtt som kommunikationschef på WWF. Hon kommer senast från en position som ansvarig för global kommunikation och varumärke på Stockholm Environment Institute (SEI). Hennes erfarenhet inkluderar även…

Övergång till ny logotyp för & Other Stories – en ny era inleds

Publicerad september 10, 2025

& Other Stories introducerar en ny logotyp som symboliserar varumärkets nästa kapitel. Tidigare har förändringar hos andra varumärken kritiserats för att bidra till mer enhetliga och otydliga logotyper. Trots detta…

Strategier för att stärka varumärkesidentitet

Publicerad september 9, 2025

Att framstå som större än vad man är kan vara en effektiv strategi inom marknadsföring, vilket forskaren Erik Modig påpekade under årets Effday.”Var kaxiga, var stolta, var djärva,” säger han…

Ape CC lanserar ny kampanj för Coach med Elle Fanning i centrum

Publicerad september 9, 2025

Reklambyrån Ape CC har introducerat sin tredje kampanj för modevarumärket Coach. Budskapet, ”Revive your courage”, fokuserar på den inre resan och vikten av att återkoppla med sitt yngre jag.I reklamfilmen,…

Svensk Kärnkraft ifrågasatt för kontroversiell reklam

Publicerad september 9, 2025

En reklam för elbolaget Svensk Kärnkraft har anmälts till Reklamombudsmannen (RO). Anmälan kritiserar jämförelsen mellan att byta elavtal och att byta kön, vilket anses vara icke-inkluderande. Enligt företaget är reklamen…

Utmaningar och möjligheter för nya byråer i svåra tider

Publicerad september 9, 2025

I en lågkonjunktur är det en tuff väg att starta en byrå. Resumé har analyserat slutsatserna för nyare företag inom kommunikationsbranschen. ✓Osäker framtid för Allvaret ✓The Great Exhibition visar på…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025
  • juli 2025

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • PR
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.