Arla lanserar musik inspirerad av magljud
Publicerad november 3, 2025
Publicerad november 3, 2025

Arla presenterar nu sin nya låt ”Profibeats”, en elektronisk komposition som helt bygger på verkliga ljud från magen. Låten har skapats av musikproducenten Sean Fender i samarbete med Sofia Antonsson, en legitimerad dietist och expert inom maghälsa. Idén bakom projektet är att lyfta fram de ljud som magen kan göra, något som många känner sig osäkra över.
Forskning visar att många väljer att undvika sociala sammanhang på grund av obehag relaterat till magens ljud, vilket kan leda till ökad stress och förvärrade symptom. Genom ”Profibeats” strävar Arla efter att avdramatisera dessa ljud och stimulera diskussioner kring kroppens naturliga processer.
Produkten släpps på Spotify i samband med introduktionen av Arla Cultura Profibi, en ny fil och dryck som syftar till att stödja en balanserad mage. ”Målet på Arla är att uppmuntra en mer avslappnad inställning till magen och de matval vi gör”, säger en hälso- och nutritionsexpert på Arla i ett pressmeddelande.
”Magens rytm är central för vårt välbefinnande. Med ”Profibeats” vill vi, i samarbete med Sofia och Sean, skapa nyfikenhet och samtal kring ett ämne som ofta är tabubelagt”, säger hon.
Kampanjen har utvecklats av reklambyrån Jung.