X
Nordic region's business magazine • december 4, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Årets mest googlade: Trender och kontroverser i Sverige

Publicerad december 4, 2025

Meta har inlett åtgärder för att begränsa tillgången för unga i Australien. Annonser från Nike, Lacoste och Superdry har stoppats, och under 2025 var en högerinfluencer samt ett viralt fenomen bland de mest sökta. Året närmar sig sitt slut, vilket innebär att vi reflekterar över de mest populära googlingarna.


Den mest trendande sökningen för året var en högerinfluencer och debattör, Charlie Kirk, som tragiskt nog sköts under en tal den 10 september. Efter honom följde seriemördaren Ed Gain, känd från en Netflix-serie. Många var också intresserade av Ozzy Osbourne, den legendariske rockartisten som avled under sommaren.


Vi har även sökt på det virala fenomenet Labubu, en monsterdocka som fångade allas intresse under året. Dessutom var det en ökning av sökningar om listeria efter ett stort utbrott i Stockholm, vilket väckte oro.


Trots många trendiga sökningar var det även vardagliga frågor som intresserade svenskarna. Den vanligaste frågan under kategorin ”Hur gör/ska/kan?” var ”Hur gör man en cappuccino?”


Den 10 december börjar en ny australiensisk lag att gälla, som kräver att sociala medier blockerar användare under 16 år. Meta anpassar sig nu efter dessa regler, men vill att ansvaret för åldersverifiering ska ligga på appbutikerna istället för plattformarna. En talesperson säger,

”Regeringen bör kräva att appbutiker verifierar ålder och inhämtar föräldrarnas godkännande när tonåringar under 16 år laddar ner appar.”


I en debatt anklagar Magdalena Andersson (S) och Jimmie Åkesson (SD) varandras partier för att använda trollfabriker på sociala medier. Andersson kritiserar Sverigedemokraterna för att sprida oklara politiska budskap via anonyma konton. Hon säger,

”Här handlar det om hundratals konton från enskilda medarbetare, alltså trollkonton på industriell skala, i syfte att manipulera det politiska samtalet.”


Åkesson svarar med att anklaga Socialdemokraterna för hyckleri och hävdar,

”Ni har helt ignorerat ert egna ansvar i det här.”


Brittiska reklammyndigheten ASA har även stoppat reklam från Nike, Superdry och Lacoste för vilseledande miljöpåståenden. De konstaterade att påståendena om ”hållbara material” inte gick att bevisa, vilket strider mot reglerna.


En förlagschef har också kommenterat ansvaret för innehållet i en bok av Joakim Lundell. Hon förklarar att,

”Rent formellt är författaren ansvarig för texten i boken, till skillnad från texter i medier.”


Det är tydligt att året har präglats av både tragiska händelser och spännande fenomen.

Mest lästa
  1. Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

  2. Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

  3. Ny ledning inom Arenagruppen

Fler intressanta artiklar

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Ökning av medieinvesteringar i november 2024

Publicerad december 9, 2025

Investeringarna inom mediefältet har ökat med 2,5 procent i november 2024, jämfört med samma tid året innan. Den mest markanta tillväxten ses inom sökannonsering, som har ökat med 48 procent.…

Nordic Wellness namnger ny arena: En framgång för Häcken

Publicerad december 9, 2025

Namnbytet för Häckens hemmaplan är nu officiellt, och arenan kommer att kallas Nordic Wellness Arena. Den gamla Rambergsvallen revs 2014 och ersattes året därpå av den nya anläggningen. Bravida har…

Merch: En ny identitet för den kulturella eliten

Publicerad december 9, 2025

Under en lång tid symboliserade logotyper dålig smak och masskonsumtion. Idag har merchandise blivit en källa till identitet och exklusivitet till rimliga priser, påpekar en skribent. I ”No Logo” finns…

Kamp om 100-wattaren: Nominerade bidrag presenterade

Publicerad december 9, 2025

Totalt 66 bidrag har blivit nominerade till 100-wattaren, där Nord DDB dominerar med flest nomineringar. En 70 personer stark jury har valt ut de bidrag som nu tävlar om priserna,…

Ny byrå för kriskommunikation lanseras av erfarna experter

Publicerad december 9, 2025

Edvard Unsgaard och Varg Gyllander har grundat en ny byrå som fokuserar på kriskommunikation med namnet Unsgaard & Gyllander. Byråns primära målgrupp inkluderar chefer, vd:ar, generaldirektörer, toppolitiker och andra ansvariga…

Kritik mot Malmös kostsamma kampanj och budkrig på mediemarknaden

Publicerad december 9, 2025

Moderaterna uttrycker stark kritik mot Malmö stads hantering av skattemedel, vilket de anser slösas bort. Oppositionsrådet, hon säger, ”Malmö stad slarvar bort skattebetalarnas pengar.”Den senaste kontroversen rör en musikvideo med…

Förändringar på Miltton: Ny ledning tillträder

Publicerad december 9, 2025

Pr-byrån Miltton meddelar att Jesper Brandt, som varit Sverigechef i två år, lämnar sin post vid årsskiftet.Han började sin roll efter att ha varit vd på King Street. Enligt rapporter…

Sheraton i Stockholm får ny identitet med hjälp av The Odd Society

Publicerad december 9, 2025

Hotellet Sheraton i Stockholm har genomgått en omfattande renovering. The Odd Society, en design- och kommunikationsbyrå från Oslo, har anlitats för att omvandla varumärket. Grundaren går även in som marknadschef.Sheraton…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.