Årets mest googlade: Trender och kontroverser i Sverige
Publicerad december 4, 2025
Publicerad december 4, 2025

Meta har inlett åtgärder för att begränsa tillgången för unga i Australien. Annonser från Nike, Lacoste och Superdry har stoppats, och under 2025 var en högerinfluencer samt ett viralt fenomen bland de mest sökta. Året närmar sig sitt slut, vilket innebär att vi reflekterar över de mest populära googlingarna.
Den mest trendande sökningen för året var en högerinfluencer och debattör, Charlie Kirk, som tragiskt nog sköts under en tal den 10 september. Efter honom följde seriemördaren Ed Gain, känd från en Netflix-serie. Många var också intresserade av Ozzy Osbourne, den legendariske rockartisten som avled under sommaren.
Vi har även sökt på det virala fenomenet Labubu, en monsterdocka som fångade allas intresse under året. Dessutom var det en ökning av sökningar om listeria efter ett stort utbrott i Stockholm, vilket väckte oro.
Trots många trendiga sökningar var det även vardagliga frågor som intresserade svenskarna. Den vanligaste frågan under kategorin ”Hur gör/ska/kan?” var ”Hur gör man en cappuccino?”
Den 10 december börjar en ny australiensisk lag att gälla, som kräver att sociala medier blockerar användare under 16 år. Meta anpassar sig nu efter dessa regler, men vill att ansvaret för åldersverifiering ska ligga på appbutikerna istället för plattformarna. En talesperson säger,
”Regeringen bör kräva att appbutiker verifierar ålder och inhämtar föräldrarnas godkännande när tonåringar under 16 år laddar ner appar.”
I en debatt anklagar Magdalena Andersson (S) och Jimmie Åkesson (SD) varandras partier för att använda trollfabriker på sociala medier. Andersson kritiserar Sverigedemokraterna för att sprida oklara politiska budskap via anonyma konton. Hon säger,
”Här handlar det om hundratals konton från enskilda medarbetare, alltså trollkonton på industriell skala, i syfte att manipulera det politiska samtalet.”
Åkesson svarar med att anklaga Socialdemokraterna för hyckleri och hävdar,
”Ni har helt ignorerat ert egna ansvar i det här.”
Brittiska reklammyndigheten ASA har även stoppat reklam från Nike, Superdry och Lacoste för vilseledande miljöpåståenden. De konstaterade att påståendena om ”hållbara material” inte gick att bevisa, vilket strider mot reglerna.
En förlagschef har också kommenterat ansvaret för innehållet i en bok av Joakim Lundell. Hon förklarar att,
”Rent formellt är författaren ansvarig för texten i boken, till skillnad från texter i medier.”
Det är tydligt att året har präglats av både tragiska händelser och spännande fenomen.