Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi
Publicerad september 10, 2025
Publicerad september 10, 2025

Det råder ingen tvekan om att Apples årliga produktsläpp skapar en enorm medieexponering, som få andra företag kan mäta sig med. För att förstå värdet av denna PR-strategi har vi pratat med experter inom området som kan belysa betydelsen för Apples varumärke.
Den 14 september 2021 var det återigen dags för Apple att hålla sitt årliga event, där förväntningarna inför produktsläppen var skyhöga. Det har spekulerats om allt från designförändringar på den nya iPhone-modellen till lanseringar av nya AirPods och Apple Watch.
Konsumentintresset är tydligt. Enligt företaget fanns det en miljard aktiva iPhone-enheter i början av 2021, vilket visar på den massiva efterfrågan. Apple står inför utmaningen att mäta effekten av den exponering de får.
Edit Künstlicher, vd för Editk, menar att Apples event är ett utmärkt exempel på effektiv PR. 
”Det funkar som en bra aktie, det ökar i värde över tid,” säger hon.
Hon förklarar att hemlighetsmakeriet kring produktsläppen bidrar till en känsla av exklusivitet. Andra företag kan inspireras av Apples strategi, men få kan uppnå samma konsekvens.
Deeped Niclas Strandh, expert inom sociala medier, instämmer. 
”Eventet är Apples enda externa marknadskommunikation,” säger han och påpekar att andra företag, som Google och Samsung, ofta försöker kopiera Apples framgång.
Den enorma medieexponeringen har en osynlig kraft. 
”Det är gissningsvis motsvarande ett megastort företags marknadsbudget,” säger Deeped när han diskuterar värdet av PR-exponeringen.
Apples evenemang skapar också en stark gemenskap bland redan frälsta användare. De är ceremonier som förstärker lojaliteten mot varumärket, vilket i sin tur driver på medias intresse.
Joseph Borenstein, vice president på Burson Cohn & Wolfe, framhäver hur Apples kommunikation liknar den svenska regeringens sätt att bygga nyhetscykler kring budgetpropositionen. 
”Det skapar ett ovärderligt genomslag för Apple,” säger han.
Trots att Apples varumärkesvärde fortfarande är starkt, kan det vara en utmaning att behålla detta i framtiden. 
”Hypen kring Apple har blivit ett självspelande piano,” säger Simon Wallin från Geelmuyden Kiese, när han reflekterar över Apples kulturella påverkan.
Mediernas intresse för Apples produktsläpp innebär att företaget har kontroll över narrativet kring sina produkter. 
”Det är ovärderligt,” säger Per Frykebrant, kommunikationskonsult.
Avslutningsvis påpekar experterna att Apples framgångar ger lärdomar för andra varumärken. 
”Att maximera nyttan hos sina kärkkundgrupper är avgörande,” säger Frykebrant.