X
Nordic region's business magazine • september 10, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

Apples exponering: En framgångssaga inom varumärkesstrategi

Publicerad september 10, 2025

Det råder ingen tvekan om att Apples årliga produktsläpp skapar en enorm medieexponering, som få andra företag kan mäta sig med. För att förstå värdet av denna PR-strategi har vi pratat med experter inom området som kan belysa betydelsen för Apples varumärke.


Den 14 september 2021 var det återigen dags för Apple att hålla sitt årliga event, där förväntningarna inför produktsläppen var skyhöga. Det har spekulerats om allt från designförändringar på den nya iPhone-modellen till lanseringar av nya AirPods och Apple Watch.


Konsumentintresset är tydligt. Enligt företaget fanns det en miljard aktiva iPhone-enheter i början av 2021, vilket visar på den massiva efterfrågan. Apple står inför utmaningen att mäta effekten av den exponering de får.


Edit Künstlicher, vd för Editk, menar att Apples event är ett utmärkt exempel på effektiv PR.

”Det funkar som en bra aktie, det ökar i värde över tid,” säger hon.


Hon förklarar att hemlighetsmakeriet kring produktsläppen bidrar till en känsla av exklusivitet. Andra företag kan inspireras av Apples strategi, men få kan uppnå samma konsekvens.


Deeped Niclas Strandh, expert inom sociala medier, instämmer.

”Eventet är Apples enda externa marknadskommunikation,” säger han och påpekar att andra företag, som Google och Samsung, ofta försöker kopiera Apples framgång.


Den enorma medieexponeringen har en osynlig kraft.

”Det är gissningsvis motsvarande ett megastort företags marknadsbudget,” säger Deeped när han diskuterar värdet av PR-exponeringen.


Apples evenemang skapar också en stark gemenskap bland redan frälsta användare. De är ceremonier som förstärker lojaliteten mot varumärket, vilket i sin tur driver på medias intresse.


Joseph Borenstein, vice president på Burson Cohn & Wolfe, framhäver hur Apples kommunikation liknar den svenska regeringens sätt att bygga nyhetscykler kring budgetpropositionen.

”Det skapar ett ovärderligt genomslag för Apple,” säger han.


Trots att Apples varumärkesvärde fortfarande är starkt, kan det vara en utmaning att behålla detta i framtiden.

”Hypen kring Apple har blivit ett självspelande piano,” säger Simon Wallin från Geelmuyden Kiese, när han reflekterar över Apples kulturella påverkan.


Mediernas intresse för Apples produktsläpp innebär att företaget har kontroll över narrativet kring sina produkter.

”Det är ovärderligt,” säger Per Frykebrant, kommunikationskonsult.


Avslutningsvis påpekar experterna att Apples framgångar ger lärdomar för andra varumärken.

”Att maximera nyttan hos sina kärkkundgrupper är avgörande,” säger Frykebrant.

Mest lästa
  1. Erik Niva: En mästare i att engagera den unga publiken

  2. Garbergs behåller uppdraget för Lidl efter intensiva förhandlingar

  3. Allente introducerar nytt reklamkoncept för underhållning

Fler intressanta artiklar
AI hjärna

Brister i AI-strategier och kompetensutveckling på arbetsplatser

Publicerad december 16, 2025

En rapport från Ledarna indikerar att många AI-satsningar genomförs utan klara mål och ansvarsområden. Trots att användningen av AI ökar, finns det betydande hinder för framsteg, enligt undersökningen ”Mot en…

Patriksson Group blir ny kommunikationspartner för Miele

Publicerad december 16, 2025

Patriksson Group har fått i uppdrag att hantera Mieles kommunikation i Norden. Uppdraget innefattar positionering, PR och storytelling. Syftet är att öka Mieles synlighet på den nordiska marknaden och tydliggöra…

Kommunikatörers utmaningar i en tid av desinformation

Publicerad december 16, 2025

Kommunikatörer förväntar sig en ökning av desinformation, samtidigt som Try minskar sin personalstyrka och Trump inleder en rättslig process mot BBC. En rapport från fackförbunden DIK och Akavia avslöjar att…

Julstämning i Stockholm: Gallerian presenterar unik kampanj

Publicerad december 16, 2025

I Stockholm förbereder sig Gallerian för julen med en kreativ kampanj som inkluderar 200 specifika budskap. Syftet är att påminna besökare om att julen närmar sig, inte bara i kalendern…

Moderna museet bjuder in till en ny upplevelse av Picasso

Publicerad december 16, 2025

I en ny kampanj som syftar till att lansera Moderna Museets senaste utställning med Picasso, medverkar tre skådespelare, som gestaltar sina personliga känslor och tankar kring konstnärens verk. Kampanjen har…

Hanna Stenwall leder Guldäggsjuryn 2024

Publicerad december 15, 2025

Hanna Stenwall från Ingo har blivit utsedd att leda Guldäggsjuryn nästa år. Hennes roll som executive creative director har hon haft i nästan två år, efter att ha kommit från…
rekryteringar

Reflektioner över utmaningar på arbetsmarknaden

Publicerad december 15, 2025

År 2025 upplevde vi ett hastigt tempo i arbetslivet, skriver hon. I sin avslutande krönika reflekterar hon över sina egna svårigheter att hitta en ny tjänst innan hon tillträdde vd-posten…

Göteborgs-Posten och The New York Times i kreativ samverkan

Publicerad december 15, 2025

I en innovativ kampanj förenas Göteborgs-Posten (GP) med The New York Times för att ge sina prenumeranter exklusiv digital tillgång till den globala nyhetskällan. Sedan den 12 november har över…

Effektify expanderar med förvärvet av Recuro

Publicerad december 15, 2025

Effektify har utvecklat en plattform som integrerar marknadsföringsdata och omvandlar den till värdefulla insikter. Företaget har nu förvärvat tillväxtbyrån Recuro, vilket utgör deras femte förvärv under de senaste tre åren.…

AI:s påverkan på varumärkesbyggande och journalistik

Publicerad december 15, 2025

I Resumés julkalender presenteras de mest intressanta händelserna inom den svenska branschen för 2025. Under lucka 11 finner vi Patrik Westander, vd för Westander. I år har jag noterat en…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Meta
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.