X
Nordic region's business magazine • oktober 7, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

Anpassa varumärket för en AI-drivna framtid

Publicerad oktober 7, 2025

AI hjärna

AI förändrar snabbt hur konsumenter söker och köper produkter, vilket omdefinierar varumärkesbyggande och kundinteraktioner. De företag som lyckas anpassa sig kan dra stor nytta, medan de som förlitar sig på gamla metoder riskerar att bli irrelevanta, säger hon.


Enligt forskningar använder 68 procent av vuxna i USA Chat GPT för produktrekommendationer, och en av fem svenskar föredrar generativa AI-verktyg framför traditionella sökmotorer för att få information. Nyligen har Open AI även introducerat möjlighet för användare att köpa produkter direkt genom Chat GPT, vilket förändrar plattformens syfte från att vara en informationskälla till en marknadsplats, menar hon.


Denna förändring representerar ett verkligt paradigmskifte. När AI fungerar både som rådgivare och inköpskanal, ökar vikten av företags synlighet och hur deras varumärken uppfattas. När konsumenter ställer frågor till Chat GPT, spelar tidigare marknadsföringsinsatser en mindre roll. Endast relevans, i form av hur andra beskriver varumärket, räknas, säger hon.


Traditionella kommunikationsregler och strategier för sökoptimering är inte längre tillräckliga. För att ha framgång i en AI-styrd värld måste företag veta när och varför de är relevanta och skapa engagerande kommunikation, betonar hon.


Tre grundläggande krav för att behålla kontrollen är följande:


1. Insiktsarbete är grundläggande.
Företag behöver en djup förståelse för sin relevans i kundernas liv och basera sin kommunikation på detta snarare än på egen agenda, säger hon.


2. Varumärket måste delta i samtalet – inte bara i annonser.
Det är avgörande att varumärket syns i externa diskussioner, som i forum och på sociala medier, så att AI kan identifiera det som en trovärdig aktör, menar hon.


3. Optimera för AI:s tolkning.
Innehåll måste anpassas för AI, vilket innebär att företag behöver förstå hur konsumenter diskuterar produkter för att AI ska kunna bedöma dess relevans. Använd verktyg som kan justera innehåll i realtid på detaljerad nivå, säger hon.


Frågan är inte längre om AI påverkar varumärken – det gör den redan. Den verkliga frågan är: Hur hanterar du att AI formar ditt varumärke?, säger Johan Dyrendahl.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.