Anpassa varumärket för en AI-drivna framtid
Publicerad oktober 7, 2025
Publicerad oktober 7, 2025

AI förändrar snabbt hur konsumenter söker och köper produkter, vilket omdefinierar varumärkesbyggande och kundinteraktioner. De företag som lyckas anpassa sig kan dra stor nytta, medan de som förlitar sig på gamla metoder riskerar att bli irrelevanta, säger hon.
Enligt forskningar använder 68 procent av vuxna i USA Chat GPT för produktrekommendationer, och en av fem svenskar föredrar generativa AI-verktyg framför traditionella sökmotorer för att få information. Nyligen har Open AI även introducerat möjlighet för användare att köpa produkter direkt genom Chat GPT, vilket förändrar plattformens syfte från att vara en informationskälla till en marknadsplats, menar hon.
Denna förändring representerar ett verkligt paradigmskifte. När AI fungerar både som rådgivare och inköpskanal, ökar vikten av företags synlighet och hur deras varumärken uppfattas. När konsumenter ställer frågor till Chat GPT, spelar tidigare marknadsföringsinsatser en mindre roll. Endast relevans, i form av hur andra beskriver varumärket, räknas, säger hon.
Traditionella kommunikationsregler och strategier för sökoptimering är inte längre tillräckliga. För att ha framgång i en AI-styrd värld måste företag veta när och varför de är relevanta och skapa engagerande kommunikation, betonar hon.
Tre grundläggande krav för att behålla kontrollen är följande:
1. Insiktsarbete är grundläggande.
Företag behöver en djup förståelse för sin relevans i kundernas liv och basera sin kommunikation på detta snarare än på egen agenda, säger hon.
2. Varumärket måste delta i samtalet – inte bara i annonser.
Det är avgörande att varumärket syns i externa diskussioner, som i forum och på sociala medier, så att AI kan identifiera det som en trovärdig aktör, menar hon.
3. Optimera för AI:s tolkning.
Innehåll måste anpassas för AI, vilket innebär att företag behöver förstå hur konsumenter diskuterar produkter för att AI ska kunna bedöma dess relevans. Använd verktyg som kan justera innehåll i realtid på detaljerad nivå, säger hon.
Frågan är inte längre om AI påverkar varumärken – det gör den redan. Den verkliga frågan är: Hur hanterar du att AI formar ditt varumärke?, säger Johan Dyrendahl.