Annonseringens förändringar i Sverige under första halvåret 2025
Publicerad augusti 20, 2025
Publicerad augusti 20, 2025

Nya siffror från Kantar visar på medieinvesteringarna för perioden 1 januari till 30 juni 2025. Flera kända varumärken har kraftigt skurit i sina budgetar. Telekombolaget som ökar sina satsningar, medan en utmanare minskar. Det är tydligt att vissa annonsörer ökar sina investeringar medan andra drar ner.
Ica behåller sin position som Sveriges största annonsör med en ökning på 2,3 procent i sina medieinvesteringar, vilket motsvarar 597 miljoner kronor, enligt Kantars bruttosiffror.
Under denna tid har Ica varit i centrum för debatten om de höga matpriserna, med uppmaningar till bojkott från en partiledare.
Svenska Spels turspel har blivit Sveriges näst största annonsör, med en ökning av medieinvesteringarna inom spel och betting på 27 procent.
Listan över de största annonsörerna präglas av telekom, FMCG och detaljhandel, där en tredjedel av de 30 största annonsköparna har minskat sina investeringar.
Mobiloperatören Hallon har fördubblat sina medieinvesteringar i sitt försök att etablera