Åkestam Holsts kampanj för att främja gruvnäringen i Sverige
Publicerad september 10, 2025
Publicerad september 10, 2025

Kampanjen med titeln Du är mer gruva än du tror syftar till att öka medvetenheten om den svenska gruvnäringens betydelse. Åkestam Holst står bakom initiativet, där de vunnit uppdraget för Svenska Gruvan, ett projekt som involverar flera gruvföretag som Boliden och LKAB.
Den inledande kampanjen fokuserar på att nå ut till storstadsbor, som vanligtvis är avlägsna från gruvverksamhet. Målet är att skapa en tydlig koppling mellan människor och de resurser som utvinns ur jorden.
– Vi vill flytta gruvan närmare människan genom att synliggöra den direkta kopplingen mellan människorna och det vi bryter ur marken. Vi är oerhört stolta över Svenska Gruvan där Åkestam Holst med glimten i ögat lyckats skapa en folkbildande kampanj som ändå har en allvarlig underton, säger hon.
Kampanjens första del syns på utomhusskyltar, i tryck och på sociala medier. En andra del av kampanjen kommer att lanseras senare under hösten.