X
Nordic region's business magazine • oktober 14, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

AI:s utveckling och betydelse för kreativa branscher

Publicerad oktober 14, 2025

AI hjärna

AI har genomgått en dramatisk transformation, från att vara en spännande nyhet till att bli en fundamental del av kreatörers verktygslåda. Förändringarna fortsätter att ske i rasande takt.


Byrån bakom den första AI-genererade reklamkampanjen i Sverige, som lanserades av Getsocial och Sweden Rock, mötte initial kritik, men det ledde till viktiga diskussioner om mångfald och inkludering.


Enligt David Appelros, vd för Way Communication, diskuterade de noggrant kundens behov och förväntningar.

”Det fick vi ingen kritik för, snarare handlade det om att fans tyckte att rock ska vara ”äkta”, och det var ju inte kampanjen,” säger han.


Valet att använda AI kom av praktiska skäl, där regler för bildanvändning gjorde det nödvändigt att hitta alternativa lösningar.

”Jag förstår kritiken, men hade gjort kampanjen på samma sätt i dag,” säger han.


Aktiviteterna kring AI har ökat, där exempelvis Pressbyrån och Åkestam Holst har fått erkännande för sina AI-drivna kampanjer. Generativ AI har blivit ett betydelsefullt verktyg för marknadsförare.


David Appelros noterar att både verktyg och attityder förändras snabbare än förväntat.

”Både verktygen i sig och inställningen till dem har utvecklats snabbare än jag trodde,” säger han.


Forskning visar att konsumenter är delade i sina åsikter om AI-genererad reklam. En studie från Kantar och Affectiva visar att det inte finns något tydligt samband mellan AI-användning och kreativ effektivitet.


David Appelros påpekar att det finns en risk att kunder kan underskatta komplexiteten i kreativt arbete.

”Utmaningen är att kunder ofta förväntar sig ökad effektivitet, utan att alltid förstå den komplexitet som uppstår vid mer avancerade eller skräddarsydda projekt,” säger han.


Mattias Dahlqvist, art director, framhäver att AI har ökat deras kapacitet att skapa innehåll.

”Vi kan göra mer, vara snabbrörliga och flexibla,” menar han.


Henrik Düfke, creative director, betonar att AI:s roll i den kreativa processen är intressant och att den kan leda till nya möjligheter.

”Förhoppningen är att AI inte bara kommer imitera det traditionella hantverket utan föda helt nya typer av kreativa möjligheter,” säger han.


Mikaela Bäckius, marknadschef, understryker vikten av att använda AI på rätt sätt när det gynnar projektets syften.

”Tekniken ska användas när det tillför något,” säger hon.


Elgiganten strävar efter att vara i framkant och är öppna för AI:s möjligheter.

”Vi vill skapa kommunikation som engagerar, oavsett om det görs med AI, människor eller en kombination,” säger Mikaela Bäckius.


Avslutningsvis är synen på AI och dess potential att påverka varumärken fortsatt en viktig diskussion inom branschen.

”Allt innehåll som saknar kvalitet uppfattas som oseriöst, oavsett om det är AI eller inte,” säger Henrik Düfke.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.