AI:s påverkan på reklambyråernas synlighet
Publicerad september 29, 2025
Publicerad september 29, 2025

En ny studie från Nimt AI belyser hur svenska reklambyråer framhävs av AI-modeller som Chat GPT, Perplexity och Gemini i sökandet efter vägledning av marknadschefer. Det tyder på att AI kan komma att ersätta Google som det primära verktyget i beslutsprocessen.
Enligt Gartner förutspås en minskning av traditionell söktrafik med 25 procent fram till 2026, vilket kommer att ersättas av direkta svar från AI. Nimt AIs analys visar att de största byråerna fortfarande dominerar listorna.
Forsman & Bodenfors är på förstaplats, följt av Nord DDB och Åkestam Holst. Studien visar också att mindre byråer, som Spoon och OTW, ofta rekommenderas av AI, liksom digitala specialister som Precis Digital och Topdog samt PR-byråer som Westander.
”Vi ser ett tydligt skifte: allt oftare börjar beslutsresan på Chat GPT eller andra generativa språkmodeller. Det gör att byråernas synlighet i AI-modeller blir en ny konkurrensfaktor. Att förstå vilka byråer AI faktiskt rekommenderar är därför mer än en kuriositet, det säger något om vilken roll AI redan har i ekosystemet,” säger hon.
Rekommendationerna från AI-plattformarna baseras på synlighet, där modellerna analyserar stora mängder data. Detta inkluderar innehåll på byråernas webbplatser, kundcase, medieomnämnanden och digital närvaro. Byråer som dominerar i dessa aspekter är de som oftast lyfts fram i AI-svaren.