X
Nordic region's business magazine • december 11, 2025
gmsa NEWS
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
Prenumerera
Logga in
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Kommunikation
  • Marknadsföring

AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Publicerad december 11, 2025

Arbetsmarknaden genomgår förändringar som gör att arbetsgivare söker individer med AI-kompetenser, vilket medför nya utmaningar, säger en rapport från AI Sweden.


Enligt rapporten kan en väl genomförd omställning bidra positivt till samhällsekonomin. Företag investerar i AI för att dra nytta av teknikskiftet, vilket skapar intressanta möjligheter för anställda att få högre löner.


Enligt Lightcast kan jobb med specifik AI-kompetens ge en genomsnittlig löneökning på 28 procent, eller över 10 000 kr, baserat på medianlönen som ligger på 37 100 kr.


Definieringen av vad AI-kompetens innebär varierar. I en del fall handlar det om specifika färdigheter, medan det i andra fall handlar om mer generella verktyg som Chat GPT. PWC:s undersökning visar att lönepremien för hög AI-kompetens är så hög som 56 procent.


AI-experten Paulina Modlitba, som har erfarenhet inom techsektorn, betonar att Sverige ligger efter i att utbilda sina anställda. Hon påpekar att många anställda testar AI privat utan tydlig vägledning från arbetsgivarna.


Enligt Mia Fransson från Almega vill arbetsgivare snarare ha anpassningsbara medarbetare än specifik AI-kunskap. Arbetsmarknaden förändras, och AI:s påverkan på arbetsuppgifter är betydande.


Almegas undersökning indikerar att 60 till 70 procent av tjänsteuppgifter kan automatiseras delvis med AI. Det är dock svårt att förutse exakt vilka kompetenser som kommer att vara mest efterfrågade i framtiden.


Det finns en växande oro kring AI:s inverkan på arbetsmarknaden. Paulina Modlitba noterar att fler nu ställer frågor kring AI:s etiska aspekter och dess klimatpåverkan.


Samtidigt ökar arbetslösheten. I oktober var den på 8,9 procent, vilket är en oroande trend. Unga personer har svårt att få jobb inom AI-utsatta branscher, medan mer erfarna arbetstagare fortfarande ser stabilitet.


Trots dessa utmaningar ökar AI-användningen i Sverige. SCB rapporterar att 35 procent av företagen nu använder AI, upp från 25 procent året innan. Arbetsmarknaden är under betydande förändring och det är tydligt att det råder ett stort tryck på att anpassa sig till den nya tekniken.

Mest lästa
  1. AIK:s nya årskort med svart pass lanseras

  2. Tanrevels strategiska PR-partnerskap i Norden

  3. AI:s påverkan på löner och kompetenskrav på arbetsmarknaden

Fler intressanta artiklar

Kritik mot Filmstadens nya biljettpriser

Publicerad december 11, 2025

Den nya prismodellen från Filmstaden har väckt stor uppmärksamhet under veckan, med många som ifrågasätter förändringen. Streamingtjänsten SF Anytime svarar nu med en kampanj som tydligt riktar sig mot sin…

Dansens kraft i företagskommunikation

Publicerad december 11, 2025

Jonny Boström från Move by Numbers utforskar hur dans kan göra torra ekonomiska koncept mer engagerande och skapa konkreta resultat. I det avslutande avsnittet av Kommunikationspodden delger han sin vision…

Uber Eats utforskar humor i ny reklamkampanj

Publicerad december 11, 2025

Uber Eats lanserar en serie av tio reklamfilmer under temat ”Get Almost, Almost Anything”. I dessa filmer får publiken se vardagliga föremål som salsa och chips omvandlas till humoristiska pappaskämt.I…

Aaron Kroon: Vikten av sårbarhet och ärlighet i ledarskap

Publicerad december 11, 2025

Aaron Kroon, vd och grundare av Black Batman, reflekterar över hur sårbarhet hos inflytelserika män uppfattas. Han påpekar att detta inte bara accepteras utan även uppskattas. Det finns en stark…

Navigera i det moderna medielandskapet

Publicerad december 11, 2025

År 2025 visade tydligt hur snabbt medielandskapet förändras, samtidigt som grundläggande principer består. Kraven på att nå rätt målgrupp med adekvata budskap har blivit mer kritiska, och att misslyckas kan…

Samsung lanserar innovativ realitybar i Stockholm

Publicerad december 10, 2025

Samsung har nu invigt Sveriges första realitybar på Nytorgsgatan 38 i Stockholm, vilket är en satsning av byrån Jung.För sportentusiaster har sportbarer länge varit en plats för gemenskap under matcher.Reality-tv…

Kritik mot McDonald’s AI-julkampanj leder till avbokning av video

Publicerad december 10, 2025

McDonald”s har blivit föremål för kraftig kritik efter sin senaste julreklam, som helt har skapats med hjälp av AI. Denna kampanj, som producerades i samarbete med byrån TBWA och produktionsbolaget…

Ny ledning inom Arenagruppen

Publicerad december 10, 2025

Silvia Kakembo har utsetts till vice vd på Arenagruppen. Under de senaste fem åren har hon verkat som byråchef på Arena Opinion. I sin nya position kommer hon att arbeta…

Lyko ber om ursäkt efter kampanjmissöde

Publicerad december 10, 2025

Lyko har blivit tvungna att be om ursäkt efter en kontroversiell kampanj som ledde till förvirring under Black Friday. Företaget placerade ut sina produkter, målade i svart, i konkurrenternas butiker.…
AI hjärna

Real Talk lanserar interaktiv julkampanj med AI-teknik

Publicerad december 9, 2025

AI-företaget Real Talk introducerar en innovativ kampanj för att följa upp fjolårets tomtetelefon. I den nya satsningen kan både barn och vuxna ringa tomten och hans vänner för att lösa…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Klarna
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
  • Marknadsföring
  • Kommunikation
  • Medianyheter

Mediainsikt

  • Cookies
  • Integritetspolicy
  • Kontakta oss
  • Om Mediainsikt

Mediainsikt

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.