AI:s framfart och ökning av bluffannonser: Hur vi anpassar oss
Publicerad oktober 4, 2025
Publicerad oktober 4, 2025

Hur påverkar den snabba tillväxten av AI och den ökande mängden bluffannonser vår digitala miljö? Experterna ger sina insikter baserade på den nya rapporten om svenskarnas internetvanor.
”Unga är väldigt snabba med att använda tekniken, det är en distinkt skillnad mellan åldersgrupperna vilket är väldigt spännande,” säger hon.
Den årliga rapporten, som kallas ”Svenskarna och internet”, erbjuder en djupdykning i aktuella trender, inklusive AI och bluffannonser.
”I år hade rapporten kunnat heta ”Svenskarna och AI” i stället,” säger hon. AI-användningen i Sverige har ökat avsevärt, där 40 procent av svenskarna över 8 år använder AI-verktyg.
Enligt rapporten är Chat GPT det mest populära verktyget, använt av en tredjedel av befolkningen. 57 procent av de unga, födda efter millennieskiftet, använder AI, vilket indikerar en stark tendens bland den yngre generationen.
”Det ser vi verkligen här, vilka målgrupper som hoppar på AI först,” säger hon.
Två tredjedelar av studenter över 18 år använder AI för studier, medan en fjärdedel av yrkesverksamma och över 40 procent av tjänstemännen använder det i arbetet.
”Framtiden är redan här, den är bara ojämnt distribuerad,” säger hon.
En femtedel av AI-användarna gör det istället för att använda sökmotorer, och 6 procent har ställt hälsofrågor till AI. ”Det som sticker ut för mig är att hälften av unga ersätter Googlesökningar med AI,” säger hon.
Experterna menar att detta kan påverka hur marknadsföring riktas till unga målgrupper, då AI förändrar sökvanor. ”Jobbar man med performance marketing, speciellt om man riktar sig mot en ung målgrupp, måste man aktivt hålla koll på utvecklingen av hur man använder sökmotorer kontra AI-verktyg,” säger hon.
Internetstiftelsen betonar vikten av att utbilda om källkritik, särskilt med tanke på den växande mängden bluffannonser. ”Nu måste vi kanske ta ett omtag med källkritiken,” säger hon.
Sex av tio svenskar har sett bluffannonser på sociala medier, där mode och investeringar är de vanligaste ämnena. ”Man anar verkligen uppgivenhet i siffrorna,” säger hon.
Trots att bluffannonser är vanliga, har bara en tredjedel av de som sett dem anmält dem, vilket anses meningslöst av många. ”Det hade vi aldrig accepterat, men av någon anledning har vi vant oss vid att just på Facebook och i sociala medier så är det bara en massa bluff,” säger hon.
Vidare visar rapporten att en tredjedel av svenskarna avstått från nätshopping på grund av misstanke om bluffannonser. ”Det är en helt brutal siffra om man tänker på tilltro till en kanal,” säger hon.
Sociala medier förblir populära med 96 procent av svenskarna som använder dem. Användningen har stigit för plattformar som LinkedIn, medan andra som Facebook och YouTube har sett en nedgång.
”Det är inte så socialt längre, utan en modern form av television: väldigt många människor tittar på innehåll som är skapat av några få,” säger hon.
Denna förändring kan påverka hur marknadsförare strategiserar, då sociala medier börjar likna traditionella kanaler. ”Som annonsör eller medieköpare blir det kanske på något sätt enklare att förhålla sig till,” säger hon.
Sammanfattningsvis står vi inför nya utmaningar på grund av AI:s framfart och bluffannonser. Det är avgörande att vi ständigt anpassar oss till dessa förändringar i landskapet.