X
Nordic region's business magazine • oktober 4, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

AI:s framfart och ökning av bluffannonser: Hur vi anpassar oss

Publicerad oktober 4, 2025

Hur påverkar den snabba tillväxten av AI och den ökande mängden bluffannonser vår digitala miljö? Experterna ger sina insikter baserade på den nya rapporten om svenskarnas internetvanor.


”Unga är väldigt snabba med att använda tekniken, det är en distinkt skillnad mellan åldersgrupperna vilket är väldigt spännande,” säger hon.


Den årliga rapporten, som kallas ”Svenskarna och internet”, erbjuder en djupdykning i aktuella trender, inklusive AI och bluffannonser.


”I år hade rapporten kunnat heta ”Svenskarna och AI” i stället,” säger hon. AI-användningen i Sverige har ökat avsevärt, där 40 procent av svenskarna över 8 år använder AI-verktyg.


Enligt rapporten är Chat GPT det mest populära verktyget, använt av en tredjedel av befolkningen. 57 procent av de unga, födda efter millennieskiftet, använder AI, vilket indikerar en stark tendens bland den yngre generationen.


”Det ser vi verkligen här, vilka målgrupper som hoppar på AI först,” säger hon.


Två tredjedelar av studenter över 18 år använder AI för studier, medan en fjärdedel av yrkesverksamma och över 40 procent av tjänstemännen använder det i arbetet.


”Framtiden är redan här, den är bara ojämnt distribuerad,” säger hon.


En femtedel av AI-användarna gör det istället för att använda sökmotorer, och 6 procent har ställt hälsofrågor till AI. ”Det som sticker ut för mig är att hälften av unga ersätter Googlesökningar med AI,” säger hon.


Experterna menar att detta kan påverka hur marknadsföring riktas till unga målgrupper, då AI förändrar sökvanor. ”Jobbar man med performance marketing, speciellt om man riktar sig mot en ung målgrupp, måste man aktivt hålla koll på utvecklingen av hur man använder sökmotorer kontra AI-verktyg,” säger hon.


Internetstiftelsen betonar vikten av att utbilda om källkritik, särskilt med tanke på den växande mängden bluffannonser. ”Nu måste vi kanske ta ett omtag med källkritiken,” säger hon.


Sex av tio svenskar har sett bluffannonser på sociala medier, där mode och investeringar är de vanligaste ämnena. ”Man anar verkligen uppgivenhet i siffrorna,” säger hon.


Trots att bluffannonser är vanliga, har bara en tredjedel av de som sett dem anmält dem, vilket anses meningslöst av många. ”Det hade vi aldrig accepterat, men av någon anledning har vi vant oss vid att just på Facebook och i sociala medier så är det bara en massa bluff,” säger hon.


Vidare visar rapporten att en tredjedel av svenskarna avstått från nätshopping på grund av misstanke om bluffannonser. ”Det är en helt brutal siffra om man tänker på tilltro till en kanal,” säger hon.


Sociala medier förblir populära med 96 procent av svenskarna som använder dem. Användningen har stigit för plattformar som LinkedIn, medan andra som Facebook och YouTube har sett en nedgång.


”Det är inte så socialt längre, utan en modern form av television: väldigt många människor tittar på innehåll som är skapat av några få,” säger hon.


Denna förändring kan påverka hur marknadsförare strategiserar, då sociala medier börjar likna traditionella kanaler. ”Som annonsör eller medieköpare blir det kanske på något sätt enklare att förhålla sig till,” säger hon.


Sammanfattningsvis står vi inför nya utmaningar på grund av AI:s framfart och bluffannonser. Det är avgörande att vi ständigt anpassar oss till dessa förändringar i landskapet.

Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.