AIK:s nya årskort med svart pass lanseras
Publicerad december 11, 2025
Publicerad december 11, 2025

AIK Fotboll lanserar ett innovativt svart pass som det nya årskortsbeviset, i samband med kampanjen ”Vi är Allmänna Idrottsklubben”. Denna kampanj baseras på berättelser från tusentals supportrar som delat sina känslor och minnen kopplade till fotbollsklubben.
Enligt marknads- och kommunikationschefen på AIK Fotboll, säger he, ”Vi befinner oss i en period där AIK Fotboll växer på alla sätt. Det märks på läktarna, i föreningen och i hur många som vill vara en del av vår unika atmosfär. När intresset är så stort blir det också viktigare än någonsin att förstå varför människor känner som de gör inför AIK.”
Kampanjens syfte är att belysa klubbens kulturella bredd och den gemensamma berättelsen. Samtidigt introduceras ”The black passport”, som ersätter de tidigare plastkorten, och innehåller viktiga händelser från AIK:s historia.
Daniel Carlmatz, creative director på Rodolfo Studios, säger he, ”I den svartgula världen ryms allt som AIK:are bär med sig i hjärtat; från de tolv SM-gulden till kulturella höjdpunkter som Mutumbas ironiska utläggning om varför han är en av ligans sämsta spelare. I