X
Nordic region's business magazine • augusti 20, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om Mediainsikt
  • Kontakta oss

AI som verktyg: Bevara den mänskliga dimensionen

Publicerad augusti 20, 2025

AI är en otrolig resurs, men det måste förstås som ett verktyg snarare än en ersättning för mänsklig intuition. Arash Gilan understryker i sin analys vikten av att behålla fokus på den mänskliga faktorn mitt i AI-hajpen. I en tid av överdrivna påståenden är det lätt att förlora sig.


Detta meddelande är av stor betydelse för vår tid. Det handlar inte om teknik, utan om essensen av att vara människa. Genom att studera ”The matter with things” av Iain McGilchrist har jag insett att vi har glömt att det finns olika sätt att förstå världen.


McGilchrist talar om två typer av förnuft: ratio och intellectus. Den första är analytisk, medan den andra handlar om intuition och helhetssyn. I samhället har vi blivit alltför beroende av det som går att mäta och kvantifiera, vilket gör oss blinda för det som verkligen betyder något.


AI representerar en avancerad form av ratio. Den analyserar och förutsäger med en precision som överträffar oss. Men AI kan aldrig förstå varför saker är viktiga. Det är intellectus som bär denna kunskap, som gör att vi kan känna när något är sant.


Ju mer jag arbetar med AI, desto mer inser jag att vår verkliga intelligens ligger i vår förmåga att känna. AI kan hjälpa mig skriva, men det är jag som måste förnimma textens livskraft. Det är vår unika mänsklighet som AI inte kan ersätta.


Det finns en oroande trend: att förlita sig på AI istället för att engagera sig i den kreativa processen. En studie från MIT visar att de som använde AI inte kunde återskapa eller förstå det de arbetade med. Detta liknar att låta någon annan träna åt dig – du ser resultat, men styrkan tillhör inte dig.


I det kreativa hantverket är det viktigt att gå den långa vägen. Att arbeta sig upp genom erfarenhet och intuition har alltid varit nyckeln. Men nu får även de utan sådan erfarenhet tillgång till samma verktyg, vilket skapar en falsk känsla av säkerhet.


AI kommer inte att ta våra jobb, men medelmåttiga insatser kommer att försvinna. AI rensar bort det som saknar djup och integritet. Framtiden tillhör dem som verkligen är närvarande och mänskliga. De som kan förmedla känslor och mening i sina skapelser.


För AI kan mycket, men den kan aldrig förstå det som inte går att koda. Mänskligheten kräver intuition och reflektion. Det är avgörande att vi fortsätter läsa, skriva och tänka kritik, annars riskerar vi att förlora vår förmåga till självständigt tänkande.


Mitt råd till ledare inom marknadsföring och kommunikation är att använda AI med försiktighet. Men glöm aldrig vem som egentligen styr. Se till att du bevarar din egen röst och perspektiv.


Det verkliga hotet är inte att AI börjar tänka, utan att vi slutar tänka själva.


Arash Gilan,
vd och medgrundare av digitala byrån Viva och författare av ett flertal böcker inom det digitala.
Mest lästa
  1. Mjällby AIF:s framgångssaga – en unik strategi för att bygga sitt varumärke

  2. Kreativa Halloweenkampanjer från ledande varumärken

  3. Cdon i skandal igen med blackface-dräkt – WPP sänker prognos och Netflix utvärderar bud

Fler intressanta artiklar

Fem psykologiska strategier marknadsförare bör överge

Publicerad oktober 31, 2025

Den årliga shoppinghändelsen Black Friday närmar sig, och Niklas Laninge, psykolog på Opti, framhäver fem psykologiska strategier som marknadsförare bör överge innan de blir kontraproduktiva. Som expert på ekonomiska beteenden…

Omnicoms beslut kan påverka byrålandskapet i Sverige

Publicerad oktober 31, 2025

Nord DDB är en betydande aktör på den nordiska reklamscenen. Rykten cirkulerar nu om att Omnicom planerar att avskaffa DDB-varumärket efter sin affär med IPG, vilket skulle kunna leda till…

Svenskar och deras digitala arv: En klyfta mellan oro och handling

Publicerad oktober 31, 2025

Trots att många svenskar är medvetna om vikten av sitt digitala arv, visar en ny rapport att få har vidtagit åtgärder. Enligt Internetstiftelsens rapport ”Sociala medier efter döden” är det…

Kritik mot nya prisregler: Ulf Mazur efterlyser förändring

Publicerad oktober 30, 2025

Ulf Mazur, vd för Matpriskollen, riktar skarp kritik mot de nya prisinformationslagarna och deras inverkan på multikampanjer. Jämförelsesajtens data visar att detta har påverkat marknaden negativt. ”Då har vi landat…

Kvant-AI: Hur företag kan förbereda sig för framtiden

Publicerad oktober 30, 2025

Enligt en ny rapport från SAS och Coleman Parkes anser 93 procent av marknadschefer att de ser en positiv avkastning på sina investeringar i AI. Utvecklingen inom AI går snabbt,…

Emily Dahl diskuterar sin nya serie om mode och konsumentmedvetenhet

Publicerad oktober 30, 2025

Modeexperten Emily Dahl, känd som ”Modemassakern”, gästade nyligen Debrief och presenterade sin kommande SVT-serie ”Modeinferno” som har premiär på torsdag.I programmet diskuterar hon hur konsumentjournalistik har minskat och vikten av…

Stockholms filmfestival lanserar ny kampanj med oväntade inslag

Publicerad oktober 30, 2025

Stockholms filmfestival har nu presenterat sin marknadsföringskampanj för den kommande festivalen, som inleds den 5 november. Årets upplaga, den 36:e i ordningen, har fått sin kampanj utformad av byrån Rocket…

Sammeli: Talanghantering i svenska företag behöver moderniseras

Publicerad oktober 30, 2025

Att identifiera, utveckla och behålla talanger är avgörande för organisationers framgång. Enligt entreprenören Carl Fredrik Sammeli har många företag svårt att frigöra medarbetarnas fulla potential.I en intervju i Kommunikationspodden berättar…

Amazon stödjer damhockey med donationer till unga spelare

Publicerad oktober 30, 2025

SDHL:s huvudpartner, Amazon Sverige, strävar efter att främja ishockey för unga flickor. I ett nytt initiativ donerar företaget utrustning till tre ungdomslag för att stödja deras spelande.Genom en opinionsundersökning, utförd…

Omnicoms framtidsplaner påverkar DDB och marknadsföringstrender

Publicerad oktober 30, 2025

Det rapporteras att DDB-nätverket kan komma att ersättas av McCann. Nyheten framkom i samband med att Omnicoms förvärv av Interpublic Group (IPG) förväntas slutföras i slutet av november. Köpeskillingen, som…

Kategorier

  • Ai
  • Byrå samarbete
  • Google
  • Kommunikation
  • Marknadsföring
  • Medianyheter
  • Okategoriserade
  • PR
  • Rekryteringar
  • Resultat
  • Sociala medier
  • Telia
http://Annons%20
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.